AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.477

Takluckan, klämskydd

HZRobban
Hmm, när takluckan är fullt öppen och jag trycker stängknappen i botten och släpper så går den igen... Sen stannar den när det är ca 10 cm kvar och sedan gliden den upp ca 2 cm till... Ungefär som något kom i kläm och den avbryter. Dock kan jag stänga den om jag håller relät intryckt i botten från det läget... Lite störande när man kör o sitta med handen i taket... Är det någon inställning eller är det något klämskydd som strular?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har samma problem på min faktiskt. men bara ibland. Kommer du på nån lösning så dela gärna med dig!

// M.v.h. Daniel
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
prova att smörja upp glidskenor och mekanismen ,kanske går för trögt för automatiken annars kanske det är relät som strular...

Mvh Andreas

HZRobban
Mjo, fungerar ibland för mig också...

Ska ta en kik på glidskenorna och all mekanik där och smörja upp det lite så får vi se om det går bättre...
Känner igen problemet...kan även fastna för mig så då får jag ge den en knuff med handen så stängs den...tror på en grundlig rengjörning och infettning=))

FREDDAN
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Citat ur instruktionsboken:
Säkerhetsfunktion
Om takluckan vid stängning stöter på ett motstånd ungefär i mitten av taköppningen stannas den och öppnas åter något.
Denna säkerhetsfunktion kan upphävas (tex vid otillåtet ingrepp utifrån) genom att du trycker på omkopplaren förbi tryckpunkten och håller den kvar.

Det verkar som sagt som något kärvar i din lucka.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
KOllade lite i TIS. takluckor med software 3.1 kan vara överkänsliga i klämskyddsfunktionen. Första rådet är att reinitiera luckan. Detta görs genom att "tilta" upp luckan helt i bakkant och sedan hålla stömbrytaren i detta läge i ytterligare 2 sekunder. Alltid värt att prova...
st
7
stam60
525i-92
japp
HZRobban
Problemet åtgärdat... Lite sprit, tops och papper... Tog bort gammalt fett och olja och skräp, sedan smörjde jag upp vajern och skenorna... nu går den som smort och problemet e avlöst! :)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
HZRobban: ska prova me samma procedur på min då, när vädret blir bättre =)

// M.v.h. Daniel
HZRobban
Hehe, det tycker jag! Jag gjorde det igår i Norrtälje när solen sken :) Nu i Stockholm är vädret itne allt för bra... Så.. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.