|
|
|
|---|---|
|
Hej alla goa vänner! Håller på att planera att skaffa en nyare bil inom 1 år,det gäller att börja i tid! Har en e39 och är relativt nöjd med BMW så inom 1 år så är nästa bil en BMW men har ett stort problem som jag vill ha synpunkter ifrån er med erfarenhet och kunskap. Valet står mellan M5 eller 540 från årsmodell 1999. För och nackdelar? Att tänka på vid test och käp? Skillnaden mellan dessa? | |
FredricF |
Hmmm. Min spontana tanke är att en M5a köper man bara om man verkligen VILL HA en. Om "en vanlig 540" är ett alternativ och plånboken har begränsad tjocklek så är det det vettiga alternativet, om man tänker på soppa, försäkringar, reservdelar och sånt. Fast vem blir lyckligare av att vara vettig......... Go for it! /Fredric PS. Jag har aldrig ägt vare sig E39 540 eller M5 så jag är egentligen inte kvalificerad att svara på din fråga men jag skulle hoppa på varje chans att äga en M5a. Åsikter -- bättre än kunskap i 9 fall av 10! |
|
Oavsett vilken modell du köper så får du väldigt mycket bil för pengarna. M5 är dyrare i inköp och kostar mer att hålla men det är ju också en bil utöver det vanliga...Det handlar väl egentligen bara om hur mycket du är beredd att lägga på en bil. Fördelen med 540 är ju att den även går att få som Touring och med automat men det kanske ändå inte är aktuellt. För båda bilarna så gäller det att hitta rätt exemplar för det finns mycket skräp till salu och det är helt klart värt att lägga ett par extra kronor vid köp på en välskött och väldokumenterad bil. ___ //Ulf |
|
|
goldman: Jag var i din situation för 6 månader sedan. Jag velade fram och tillbaka mellan 540 och M5. Jag hade i princip redan bestämt mig för en 540 från början då en M5 känns som en lite för dyr bruksbil. Jag köpte min 540 i mitten av januari och det är en jätte bra bil på alla sätt men det är ingen M5... Med facit i hand skulle jag köpt en M5 för nu vill jag ha mer motor. Det är möjligt att jag hade resonerat tvärtom om jag köpt en M5 men då skulle jag iallafall kunna säga att jag under en tid ägde en M5 ;) Så mitt råd är att låta plånboken styra valet. Om du har råd med en M5 så tveka inte. Mitt problem är att jag snart måste byta min bil mot en kombi och jag har inte råd med 2 nyare bilar så det verkar som om det kommer dröja länge innan det blir en M5 för mig. |
|
|
Jag bytte från 540 Touring -98 till M5 -00 i vintras..... När jag köpte 540'n var kombi ett krav så då föll M5 bort. Jag vill ha ordentligt med pulver under huven och 540 är långt ifrån en trött och slö bil. en kickdown i 70 och du flyger iväg som ett skollat ollon :) ruskigt snabb för att vara en stor kombi och Mycket skön att åka långt i, tyst och mjukt. Men nu höstas kände jag det var dags för uppgradering när lilleman inte behöver ett åbäke till barnvagn längre, så jag köpte en Atos till gumman som rymmer hyffsat med kassar från Maxi (inte för mycket dock, blir billigare så;) och bytte 540'n mot M5......... Hade rätt stora förväntningar på M5 efter att ha lusläst ALLT jag hittade om den på nätet, och efter första "riktiga" körningen så .. djä¤"#lar vad snabb den är, nästan farligt snabb, det GÅR nästan inte att köra i lagliga hastigheter, man vill på den där pedalen och känna tarmarna tryckta mot rygraden hela tiden :) Det är fortfarande ett äventyr varje gång jag tar ut Femman på en sväng, blir bara roligare och roligare för varje gång. M5 är inte som vilken bil som helst, den har en ganska hög inlärnings tröskel innan man lärt sig hur den ska köras optimalt, innan dess så är det bara hjulspinn så fort man vill åka lite fort :) Så har du råd med M5: KÖP men kolla bilen noga, finns mycket skrot till salu och dom fina bilarna är faktiskt rätt sällsynta... tittade på kanske ett 10tal bilar innan jag hittade "min" och av dom var det bara 1 som verkade OK och var i bra skick men den skulle handlaren ha fantasipengar för. Försäkringen kan kosta som en liten japansk småbil om du väljer/är fel, så kolla noga innan(Svensksålda bilar är lite billigare i försäkring) Besinförbrukning skiljer inte mycket mellan 540 och M5, nån dl kanske. Jag har ca 1,8 L/milen på färddatorn i M5 och det är väl rätt OK med tanke på att den Ofta går med öppna spjäll :) Om du kliver från en 523 in i M5 så bör du nog dra på ett galonöverdrag på sätet innan du kör den, tråkigt att behöva sanera kissfläckar efteråt ;) Lycka till /Thomas |
|
|
Tjena!! jag förstår ditt problem. Så här löste jag det. Köpte en bmw 540 av min bror,för en billig peng. körde upp till gävle för kompressorsats,nu kommer jag ha mer hästar än m5. Plus att det blev billigar än att köpa en m5. |
|
| Tommy: Hur löser du det med bilprovningen? | |
|
Orsa: Lyft av remmen! Tommy: Javisst! Men ännu bättre! Köp en m5 å montera på kompressorsats! |
|
|
brozacruiser: Hahahaha! Beemer, a way of life. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En manuell 540 är ett rätt vettigt "surrogat" till en M5 om man vill ha bra prestanda och växla själv samt ha en lägre försäkringskostnad och bränsle/serviceekonomi. Men en M5 är alltid en M5 hur man än vänder o vrider på argumenten:) ///MVH Hasso Länk |
| 540 eller M5. Konfort eller sport. Bankrutt eller konkurs. ;) Bägge är dyra, köp den du vill ha. Men köp rätt exemplar... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.