AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.064

Panik som vanligt..: Hur vet man om topp/arna är trasig?

br
22
broken
540i -98
Hejsan alla,

Bilen skramlade lite i söndags och jag körde in den BMW Solna som snabbt konstaterade trasig vattenpump.
Fick tid snabbt för byte och lämnade bilen.
Idag ringer dom och säger att det toppen/arna eller topplockspackningen gått sönder och det bubblar i kylvattnet efter bytet av vattenpump. Kostnad minst 22.000Kr om det bara är frågan om packningarna.

Jag körde bilen från Uppsala till BMW Solna försiktigt. Tempenmätaren var helt stabil, inget vitrök eller något men lite slammer runt 2000rpm. Bilen en 540 e39 '98 har gått 10200 mil.

Har någon en uppfattning vad som hänt?
Tacksam för input.

Några kommentarer?

540i -98
Tidigare: 525ia,633,323i
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Låter konsigt om tempmätaren va stabil, vet inte var givaren sitter på E39 men teoretiskt om pumpen e död och vattnet inte cirkulerar kan det va jävligt varmt nånstans och normaltempererat nån annan stans, men som sagt då borde du märk det på annat sätt.
BMW jonas
har topppackningen pajat så tycker jag att du ska ha olja i vattnet eller att oljan ska va gråvit
br
22
broken
540i -98
Tack för er input. Ska hämta bilen imorgon och kolla oljan och vattnet. Har hört runt bland tre olika verkstäder som säger att jobbet tar 14-18 timmar att göra.. Själva delarna är inte speciellt dyra dock c:a 1500Kr per topplockspackning och 1000-1500 Kr för att eventuellt plana topparna.

Bästa pris runt 18000Kr.... :(((

540i -98
Tidigare: 525ia,633,323i
men märkte du ingenting när pumpen gick sönder, går ju upp i temp direkt, jag körde nog min ett bra tag utan att märka att temp mätaren hade gått upp.

men min topp verkar ha klarat sig, inget vatten i oljan, och ingen komp i expansionskärlet.

det går ju att prova köra den ett tag, hålla koll på olja och vatten bara.

Jag har hört att om packningen gått så går först tempmätaren upp på det röda sen går den ner i botten igen, kanske inte gäller på din bil, ingen aning.

men dom pengarna vill man ju inte slänga ut i första taget.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
henkeboy
om man är litte händig kan man ju byta topp paclning själv....de ska jag göra ialla fall jaja lycka till!
jo, klart allting går att göra själv, men jag skulle inte ge mig på det om man inte gjort det innan, får man kamremmen eller kedjan fel så rasar man ju hela motorn, men man kanske känner någon som kan så kan det bli betydligt billigare.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Hello Nasty
Det är lite skillnad på en gammal E28 mot en V8, men visst har man haft några toppar av förut så är det nog inte så jättesvårt, kan man bara titta i en repbok eller liknande så går det nog lösa, frågan är ju bara om man tycker det är värt arbetet?

/Henrik

Kör tills det rasar
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Har toppackningen gått så ser du ju de genom ett vanligt kompprov?

Vad grundade BMW sin utvärdering på....antagligen ett kompprov.

Gör ett på bilen så vet du...

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Det är inte säkert att du ser om packningen är kass genom att ta kompprov. . . .Är det bubblor i vattnet kan det ju vara packningen, men det kan ju vara luft i kylsystemet oxå, vet inte hur det är på nya bumsar, men på min M30 så finns d en luftningskruv på termostathuset .. ger samma symptom som båst toppackning . .

//K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.