AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
798

Köp av bmw 540 touring utr osv ?

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Hej alla glada bmw älskare !!

Ska köpa en 540 touring och behöver lite hjälp av er som kan när man ska köpa en 540 bör den väl ha all utr nästan, och sport eller komfort ??

6vxl lr automat, vad bör man ge för en i fint skick ??

känns som automatarna är mer utrustade på nåt sätt, kanske till och med mindre hårt körda ..

Oljepumpsbultarna,automatlåde problemet, samt ventilkåpspacknings-läckage känner jag till men vad ska man mer passa sig för ??

Mvh Niklas

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Denna är riktigt läcker...hade jag varit ute efter en 540 touring så hade jag valt just en sådan här..har den viktigaste tycker jag...M-pkt,snygg färg,skinn o navi

Länk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Denna är just 6-vxl man....väldigt ovanligt...De flesta är ju auto...Smaken är som baken..upp till var och en,men personligen hade jag valt en man
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vet inte om du tittar på E34 eller E39? Med tanke på de kända problem du listar så känns det som det är en E34 som du funderar på.

Oavsett E34 eller E39 så är manuella bilar relativt ovanliga. Vad som är att föredra är nog upp till dig själv.

Har aldrig kört 540 E34 men en 540 E39 har jag haft och det är en underbar bil. Min var en automatare som gör den till en oerhört komfortabel glidare men vid behov är det bara att trycka till på gasen och bilen byter skepnad och då går det rejält...

Vid köp av en E39 så skadar det absolut inte att den är proppfull med utrustning. Utbudet är stort och dom är inte så lättsålda så det finns ingen anledning att välja en snikutrustad bil.

___
//Ulf
Personligen hade jag valt:
Skinn
Automat
Navi
Komfortstolar
Skinn
Glaslucka
Sportchassi (M-pkt inget krav)
PDC
17-tummare

Sedan har jag säkert glömt något :)
Gäller det E34 så handlar det om 499 byggda 6vxl, varav minst två är ombyggda till Alpina B10 4,6, skicket är mycket viktigt, utrustningsnivån kommer långt senare, automatväxlade är vanligare 1671 tillverkade, en välskött/renoverad låda är ett krav annars avdrag på 15-20tkr, angående vilka som är bäst skötta/utrustade så skulle jag absolut inte tro på några generella regler, det handlar om enskilda exemplar, låt det avgöra köpet om nu inte tycke och smak kommit före, det är stor skillnad mellan auto och 6vxl, så stor att jag är förvånad om man kan tänka sig antingen eller.

Vad jag fått fram byggdes max 482st av varje 540iT/6 E39 åtminstone antyder serierna "M62" BH20000-200481 och "M62TU" BX96000-96481 det, M-sportpaket dök upp i mars-01, vilket innebär att ca 150 bilar kan vara utrustade med M-paket, troligt antal byggda ca 20-30, automat är betydligt vanligare ca 5700st av Europamodell, även på E39 är skicket/historiken viktigare än utrustningsnivån, det bästa är självklart att få båda delarna, en Carbonsvart-12/03 540iMT/6 med tvåfärgat grått läder och många tillval i kryssade är det mest ultimata.

Priser? Ca 100tkr för en vettig E39 97-98, priset är inte vad andra kallar slutpris, utan vad du får betala när bilen är utan brister, jag förstår inte varför många hänger upp sig på inköpspris, det är början, sedan kommer reparationerna, om bilen har brister från början har det kontot öppnat innan köpet.

Mvh Stephan
Själv hade jag självklart valt den manuella varianten!! Borde rimligen stå sig bättre i värde också. E34 540 kombi med manuell låda går riktigt bra vet jag av erfarenhet!

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Tack för alla svar , det är e34 jag syftar på så det blir nog den manuella varianten till att börja med sen kanske det blir automat....

Mvh Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.