|
|
|
|---|---|
|
Jag har en safir svart metallic lack och efter varje dag ser jag ett 20 tal insekter som har blivit splatt! Frågan är ju hur får jag bort dessa rester? Det verkar ju som insekterna "fräter" in i lacken och syns väldigt tydligt. Jag har provat avfettning (natur), dvs insect removal, bilschampoo och givetvis högtryckat. Saken är den att jag får bort det om jag polerar med polermaskin. Men vem orkar göra det varje dag? Finns det någon snabbare/enklare lösning? | |
alex_328 |
har bilen riktigt fint o bra vaxad .. så fasnar dem inte.. försök avlägsna dem fortastmöjligt dvs när du kommit hem eller likande .. så att dem inte bränner fast .. |
| Använd microfiberduk när du tvättar.Damstrumpa funkar oxå... | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Använder du dig av ett bra vax på bilen regelbundet, så lossnar insektssplatter enkelt utan starka medel. Bara att spola av med vatten och låta "blötas" en 10 min, sedan bara ta enkelt med fin svamp och vatten så ska de släppa greppet från din bil! MVH Patrik |
|
Jag har Ditec-behandlat lacken och använder waxfritt schampo och denna svamp! Länk |
|
|
Jag använder Turtles insektsborttagning när jag tvättar framförallt hojen, som efter en åktur på krokväg i raskt tempo brukar se ut som en sprängd biodling i nyllet. En del insekter är ju sega rackare som inte släpper utan övertalning men de flesta spolar man bort när medlet har fått verka. Annars är det ju som vanligt, se till att grejorna är välvaxade. Man kan prova att lägga på en blöt handduk på de angripna ytorna så att man löser upp insekterna på så vis. Min bil: Länk |
|
| Bara varna för att använda Turtle´s schampoo. Pratade med en reckond-firma som berättade att deras schampoo innehåller slipmedel och silicon. Detta ger en fin lyster dem första 20-30tvättarna, med sedan är klarlacken helt förstörd. Kan vara värt att tänka på, då det finns många andra bra märken att jobba med. | |
| Testa Mr.Cap BugRemover | |
porta |
Schampo som innehåller slipmedel, låter ungefär som "råttan i pizzan" enligt mig. |
| En vanlig biltvättborste tar bort en hel del. Betydligt bättre än svamp. | |
|
Jag använder mig av den Sonax-svamp som kuai länkade till och är otroligt nöjd. Har förutom på Z3an använt den på min 14 år gamla Citroën som inte blivit vaxad på många, många år med toppresultat. /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
Vanligt diskmedel funkar också bra. BMW CS #5206 |
|
| Fast diskmedel tar effektivt bort även vexet på bilen. Vilket minskar glansen, samt gör att insekterna sitter fast än värre nästa gång... | |
|
Jag har även använt mig av Turtles insektsborttagare som funkar bra, men jag misstänker att det är mer skadligt för lacken än diskmedel. BMW CS #5206 |
|
| Hur får man bort "resterna" bäst då? Dvs när man kört med insektsborttagare och tvättat bilen ren så blir det fläckar kvar? Är det bara att polera bort som återstår? Eller finns det något medel? | |
|
TCnano skulle jag aldrig sätta på min egen bil. Turtles avfettning löser det mesta. Insektlösare oavsett märke resten. Sen högtryck med VARMVATTEN sköljer bort alla insektsrester. Voila bara att svampa och se glad ut. Undras när Kärcher Clean Park kommer till Gbg? Det finns i Sthlm och Malmö iaf. Mvh Asken |
|
|
Asken: Personligen spelar det mig ingen roll eftersom jag numer bor i sthlm :) Jag kanske får testa att svampa in insektslösaren i någon sekund på problemområden. Problemet uppstår när man inte tvättar bort direkt, vilket man inte alltid har möjlighet att göra. |
|
|
acey: Tekniken provas på den röde på Tvätten vid JET/ Solvalla på fredag em/ kväll maila mig om tidpunkt:) Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.