|
|
|
|---|---|
|
Jaha, då var det dags att börja beta av de allvarligare problemen med min nyinförskaffade bil. Dagens problem är alltså att det sprutar avgaser ur bilen som om det vore 20 minusgrader. Trodde först att det var topplockspackningen som gått men oljan visar inga spår av något sådant, varken på oljestickan eller under påfyllningslocket. Avgaserna luktar inte heller glykol. Däremot har den dragit kylarvätska vid två tillfällen, men inga större mängder och det har bara hänt hälften av de gånger avgaserna sett ut som de gör. Idag körde jag i 20 minuter utan att den drog kylarvätska men med avgaser som om det varit vinter. De gånger jag kört längre än en halvtimme har avgaserna blivit "normala". Är det någon som kan få rätsida på det här? Övrig information som kan vara relevant: *Bilen drar antagligen mer bensin än den bör. Skulle tippa runt 2 liter per mil stadskörning, men har inte hunnit kolla ännu *Lambdan bytt för 2000 mil sedan *Vid ett av tillfällena med vit avgasrök stank det bensin i kupén. Problemet har inte uppståt igen. *Servicen är hyfsat väl skött, dock är det dags för en inspektion 1 Jag har sökt i forumet efter trådar om likartade problem, men inte hittat någon tråd som motsvarar alla "faktorer" i det här problemet. Någon som kan upplysa mig om hur det ligger till? | |
|
En gissning, men det stooora avgassystemet rymmer mycket kondens, kanske kan ha något med vitröken att göra? 2 liter milen vid ren stadkörning låter inte så blodigt iaf. 535:or sörplar ordentligt, automat är säkert heller inget positivt i den bemärkelsen. ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
| Men kondens ska väl gå bort på några minuter? Eller? Nu kan jag ju inte så mycket mer om bilar än det jag läst här på forumet men det känns inte rätt att den fortfarande bolmar som ett fjärrvärmeverk i miniatyr efter 20 minuters körning... | |
Stekaren |
Om den drar kylarvätska och inte läcker så har du svarat på din egen fråga ang den vita röken, dvs den borde ta in vatten i oljan eller tvärt om. Bensinförbrukningen i staden är helt normal. |
| Jag får tacka för svaren, även om jag inte blivit så mycket klokare. Nu har jag iallafall hittat fler trådar om ämnet, sökte visst på fel ord förut. Får väl se hur det utvecklar sig. Jag vill hur som helst inte köra med bilen förrän jag fått silentblocken bytta på torsdag. Kanske återkommer då...=) | |
| Följer denna tråden med spänning nu då jag nästan har exakt samma symtom på min 525. Sista veckorna nu så har den orsakat lokala dimbankar hä i stan och det känns ju ganska så pinsamt när man dränker bilarna bakom i rök :P Men det konstiga är att nu dom 2 sista dagarna så har den rykit mer normalt | |
|
Liten update: Flyttade tillbaka bilen idag (har haft den undangömd i helgen, alla från Umeå förstår varför) och hade förberätt mig med extra kylarvätska och vatten ifall att det skulle gå riktigt illa. Men nu gick den hur bra som helst. Ingen rök alls och ingen kylarvätskeåtgång! Blev nästan besviken! :) Är väl bara att köra, vara glad och hoppas att det aldrig händer igen då... |
|
|
Åker 535 -92 med samma "problem" ! Men det är inga bekymmer med att den bolmar vitrök från avgassystemet, det är antagligen bara kondens. Problemet är att du kör för korta sträckor. |
|
|
Min 530 V8 gør præcis det samme. Buldrer en sky af hvid røg ud uanset om den startes ved -20 eller 15 grader. Men kun de første 5-10min/2-3km. Bruger ingen glykol heller. Kan vel være kondens, men man bliver jo nervøs :D |
|
|
hade samma problem med min v8.. det var oljepumpen...minns inte vad men det var billigt fix...bilen gick avsevärt bättre efteråt...klassiskt fel på den motorn, |
|
| Oftast när toppen läcker så brukar den bara ryka vitt just i startögonblicket, så du har nog bara kondens som redan skrivits. Läcker vattnet ut i oljan så märker man att oljenivån ökar, samt att den kan vara vitgrådaskig. Kan även vara grådaskig under oljelocket/ventilkåpan pga. kondens | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.