AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
881

Sänkningsats 330 XI -04?

Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Jag ska ha en sänkningssats till min 330, ingen extremsänkning utan bara ner till vanlig, höjd, kanske lite lägre, XI är ju lite högre än en vanlig 330. Är det nån skillnad på fjäderbenen om man har M-paket på bilen eller är det samma fjädrar även då så man vet innan man beställer. Var på nätet finns det sänkningssatser med priser så man kan beställa?
Touring:
Länk

Sedan:
Länk

Bästa priset jag hittils hittat .
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Tackar, jag har redan beställt satsen därifrån, hade beställt ifrån StylaBilen innan men kunde avbeställa, var ju billigare från Sungraphic!
Vore kul om du kunde lägga ut eller maila mig en bild så jag får se hur slutresultatet blev, är ju själv sugen på en upsättning fjädrar till min xi.
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Ska fixa bilder när det är klart, få se när satsen kommer bara!
33
1
335xi
330xi Touring -01
Hej lite kommentarer på en sänkning av min xi samt funderingar kring skillnad mellan xi och 2wd.

Utseende:
Köpte Hamann sänksats för ca 3500kr till min xi för ett år sen. Jag valde den då den skulle ge 40/20 istf 30/30 som H&R mfl. Jag fick en snyggare bil då xi ser lite konstig ut orginal. Sänkningen gav utseendemässigt i mitt tycke något för mycket sänkning bak men för lite fram och detta bekräftades med en kontrollmätning, fjädrarna gav ca 35/30mm. Hade jag fått utlovat 40/20-25 skulle jag varit kanonnöjd med utseendet.

Prestanda:
Bakfjädrarna är otroligt bra och klarar hård körning på dåliga vägar med mycket last, framfjädringen blev däremot mycket kort och slår igenom på inte alltför extrema gupp eller farter (trots kortade genomslagsgummin). Visst blev bilen snyggare, stadigare och sportigare (mindre komfortabel) men det går knappast att sänka mer fram med tanke på fjädringsvägen, trots detta har jag mycket luft till hjulhuset.

Funderingar:
Har sett sänksatser på upp till 60mm (ej xi) fram och undrar om man kan bibehålla bättre fjädringsväg trots större sänkning med coilovers, eller är det däckens utrymme i höjdled på insidan eller något annat som sätter gränsen på E46-an?
Är det stor skillnad på xi och bakhjulsdrivna? Såg tex att förstärkta krängningshämmare inte skulle passa xi...
Funderar på höja mha distanser på 10mm bak, någon som vet var sådana finns? Eller ställbara?

Jonas, jag hoppas på kommentarer från din modifiering.
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Har nte fått min sats än, den borde kmma nästa vecka eftersom den var slutsåld i Sverige! Kommer en kommentar när allt är ditsatt och klart!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.