AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.248

Skarva kabelstam

T3
400
T34
525i-07
kabelstam baklucka 530 touring.
vad tror ni om det här.
om man köper en kabel med rätt antal sladdar i typ på Elfa
kapar stamen 10-15cm in i stolpen och 10-15cm in i luckan
och sen skarvar på en ny kabel där imellan med skarvhylsor
tror ni det kan hålla. det blir billigare än att köpa nya kabelstamar
Jag skulle skarva dom befintliga kablarna och skydda skarvarna med krympslang.

/Anders
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag skulle också lött ihop kablarna istället för att använda skarvhylsor.
Lödning och krympslang är nog att rekommendera, skarvhylsorna gör att det hela blir tjockt och styvt. Skarvarna skall under alla omständigheter inte hamna i de rörliga delarna av stammen, annars bör det funka bra.

FP
T3
400
T34
525i-07
tänkte klippa bort den skadade biten och ersätta med ny ock skarva den i bakluckan och stolpen så skarvhylsorna kommer inte att sitta vid rörliga delar
Om du är riktigt smart väljer du en kabel av "PUR" typ (sök ELFA). Den tål mycket mekaniskt nötande. Anväds vanligtvis i t.ex. robotkablage.

PeterB
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När du väljer krympslang, använd en med smältlim!

Ännu bättre är skarvkrymphylsor (sådana man klämmer ihop med krymptång) som har inbyggt smältlimsbehandlat krympslangshölje - kläm ihop kablarna med tången och värm med värmepistol eller försiktigt med gaslåga för att få vattentät krympslangstätning.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Typ dessa: Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
En lite "ologisk" egenskap som jag erfarit genom åren är att mjuka mångtrådiga kablar typ labbkablar tål böjning dåligt jämfört med kablar med lite hårdare isolering. Mjuka höljen överför böjningen mera direkt till kopparledarna som brister i förtid, klassiskt exempel är mikrofonkablar med PUR-hölje och mjuka innerledare. Håller dåligt jämfört med vanliga PVC-isolerade kablage. PUR är annars tåligt, särskilt vid låga temperaturer liksom gummi. Kablar med gummiisolering tål också upprepad böjning sämre än simpla PVC-isolerade kablar.
Att tänka på vid lödning, skarvning med hylsor eller krympslang med lim (blir stenhårda efter krympning) är att ingen böjning får förekomma nära skarven, då brister ledarna snabbt. Böjningsradien är viktigaste parametern för långlivade kablage i rörelse, skall hållas så stor som möjligt.

FP
T3
400
T34
525i-07
Har tänkt mig kabelsko skarvkopplingar men?
T3
400
T34
525i-07
vad tror ni om denna kabeln?

Länk
Det funkar säkert bra. Troligen har inte alla kablarna till bakluckan av samma ledararea, du får välja kabel efter grövsta arean i bilen isf.

FP
Ta Länk istället, den klarar låga temp. med bibehållen flexibilitet.

/Anders
Vad i??? Det blev visst fel länk. Jag menar Högflexibel styrkabel.

/Anders
T3
400
T34
525i-07
vilcken ledararea ska man ha?
Jag föreslår följande kabel varianter:
Länk
samt
Länk
Själv har jag valt den övre till mitt höga bromsljus.

Dessa typer är speciellt gjorda för att röra på sig många gånger ofta och snabbt speciellt den nedre. Det är ett litet aber att skala dom för dom är brutalt sega. Jag har valt 0,75mm2. Men det beror ju lite var man skall koppla kabeln, det skall väl vara grövre till eluppvärmningen t.ex.

PeterB
Länk
Detta var den övre varianten som jag syftade på ovan:
Länk

PeterB
Länk
hmmm. tror inte det blev rätt ialla fall.... den skall vara 0,75mm2.

Om du handlar över disk på Elfa så beskriv vad du skall ha den till så plockar dom fram det bästa för dig, det är dom mycket duktiga på.

PeterB
Länk
T3
400
T34
525i-07
hur många kablar ska det vara i höger och vänster
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.