|
|
|
|---|---|
| Har problem med skrammel från avgassystemet på min 525 som verkar komma från de främre delarna. Skyddsplåten på katen är borta och jag har knackat på den noga för att höra om något är löst. Det verkar dock vara helt därinne såvitt jag kan höra. När jag knackar på de främre rören så har jag däremot något skrammel. Frågan är vad det kan vara? Är det dubbelväggiga rör? Vad kan det annars vara som skramlar? | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det alltså någonstans mellan grenrören och katalysatorn det låter som det skramlar? Det som bilden Länk visar alltså. Annars brukar detaljen 16 rosta sönder långt före allt annat och skapa allmänt skrammel - själv råkat ut för det. |
| ja, det verkar vara mellan grenrör och katalysator någonstans. Men det där med detalj 16 var intressant, det ska jag kolla upp. Tack för det! | |
|
min har också börjat skrammla från avgasröret, ska lyfta den nu i veckan och se om något sitter löst... Kom du på vad det var på din? --- Emil B |
|
|
Har inte forskat vidare i det än men ska ta tag i det snart. Det ser ut som det läckt avgaser i skarven mellan grenrör och avgasrör, så jag funderar på om trasiga packningar där kan medföra att rören kan ligga och skrammla i flänsen trots att det är riktigt åtdraget. Om det är 523:an du har skrammel i så är det dessvärre vanligt att katalysatorn har pajat (insatsen lossnat). |
|
|
Jag kan nog hjälpa er lite, jag har samma problem, det skramlar på tomgång och när man kör på kullersten, det låter som lös plåt. Mellan grenrörsfästningen och ljuddämparen sitter en hållare som röret ligger i. Detalj 4 mellan detalj nummer 4 och den fasade plåten framför som rören ligger i går en bult rakt upp med en stor bricka och en mutter precis ovanför rören. På min har den brickan rosta så att den har blivigt mindre vilket resulterar i att röret rör sig upp och ned och i sidled och muttern skakar därav skrammelljudet. Hördet tydligt när jag skaka om muttern när den var lyft på ok. nytt fäste kostar ca 150, tag en större bricka alternativt en bit plåt och borra ett hål så sitter det. Hoppas ni har det problemet det är enkelt fixat, men jag har inte hunnigt med =) |
|
|
delorean: Ska kolla upp detta, men bulten, brickan och muttern du beskriver är inte med på bilden va? |
|
|
Nej den är inte med på bilden, men man kakn känna om den är lös även när bilen står på marken fästet sitter så nära kanten passagerarsidan fram tror jag. Börjar tröttna på rost om jag skall vara ärlig, jag är trött på att betala 9000 lax i halvförsäkring för liket man får väl byta till en nyare bmw =) "330 7500 kr helår helförsäkrat " |
|
|
Sorry jag visade er fel bild, här syns bulten tydligt. Länk |
|
| Det är nummer 10 som rostar sönder. | |
| Ok, det är en 12v jag har så det ser ut så här Länk på min. Kan säkert vara fästet i alla fall. | |
| Återkom gärna och berätta vad som var problemet på din bil. | |
| Ja, det kommer jag att göra. | |
| Gorjo, har du hunnigt titta på bilen? | |
|
Ja, jag blev klar med den igår. Det var mycket riktigt från främre rören ljudet kom. Flänsarna som fäster systemet mot grenrören är fästa i rören med en svets på flänsens ovansida. I kanten på svetsen var ena röret helt av och det andra till hälften, men läckaget var minimalt och bara märkbart vid kallstart innan metallen expanderat av värmen. Var inte så kul att ta isär flänsförbandet efter katalysatorn då bultarna rostat ihop totalt med flänsarna. Trots indränkning med rostlösare över natten så slutade det med att jag fick borra ur bultrester i två fall efter avsågning av bultar. Bakre burken är bytt en gång, men resten av systemet är med all sannolikhet original.. Väl nere med grejorna kunde jag konstatera att brottytan var perfekt så det gick bra att se hur den lösa flänsen skulle vändas. Ett par punkter med migsvets på ovansidan för fixering och därefter slaglödning från undersidan så att spalten mellan rör och fläns är fylld med lod. Köpte lite nya packningar samt grenrörsmuttrar och skruvade ihop igen - funkar perfekt. Mycket skönt att slippa skrammel och läckage.. |
|
| Skönt med svets, jag skulle behöva svetsa min med men har inte tillgång till svets. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.