|
|
|
|---|---|
|
Har ett litet problem med tjejens E36:a. Bilen är en -95:a 328 Touring och igår hamnade vi i en kö å efter en stund såg ja att tempmätaren började stiga. Har själv en 328 och har stått i många köer med den utan att nålen rört sig. Slog på fläckten samt full värme för att underlätta lite och klara av kön. Så när kön upplöstes och de gick att köra vanligt tempo så ställde sig tempmätaren som vanligt efter en liten stunds körande. Men nu när man tar bilen så går tempen upp till normaltemp bara efter nån kilometers körning samt att färddatorn ibland säger "Külwasser prüfen" (ursäkta min dåliga tyska stavning). Detta tolkade ja till kylvätskenivån men öppnar man expansionskärlet så är de rätt mängd i. Är det nån som har en aning?? Jag själv har funderingar på vattenpumpen så cirkulationen blir för dålig vid stillastående för länge eller kan de ha nått med termostaten att göra?? Någon som varit med om detta och kan ge mig ett gott råd om vad ja ska börja fixa. | |
|
Hm, vattenpumpen kan det ju vara. Även viscokopplingen men i och med att den blir för varm hela tiden och inte är enbart kö-relaterat så borde det inte vara den. Kylarvätskan ska du kolla med motorn kall, den ska vara i mitten, finns en markering. Det kan mycket väl vara så att vattenpumpen är dålig, det är ju ett standardfel på desa bilar. Bytta min pump å termostat och lite slangar och remmar i vintras i förebyggande syfte. Kan på vattenpumpen, om den glappar eller om den läcker. Undvik att köra när bilen går varm. I värsta fall kan ju topplocket ta skada, den kan även vara orsaken till ditt problem om du har otur. Termostaten tror jag inte är orsaken, när den är defekt brukar oftast bilen inte komma upp i rätt temp. |
|
|
Det låter som vattenpumpen. Kolla om inte vattenpumpen läcker eller så |
|
|
Har nu plockat ner bilen lite. Kunde konstatera att vattenpumpen nydligen är bytt(har bara ägt bilen i 2 månader), och när den byttes vet ja ej dock inga glapp eller läckage samt inget trasigt inuti den heller samt den ser ny ut om man jämför med allt runt omkring sen var muttrarna lite dåliga precis som om någon varit där å skruvat. Termostaten bytte ja nu när ja endå var i området och plockade, den va nog inte bytt sen bilen va ny, har nu gått snart 21000 mil. Men fortfarande har ja alltså inte hittat varför bilen vill bli varm. Tänkte på de med viscokopplingen, hur kollar ja att den är riktig? Kan tillägga att den var precis fullsmetad med skit om de kan ha nått med saken att göra?? Annars vet i fanken, luftficka? Men isåfall vart kom den ifrån bara sådär. Att toppen skulle vara skev kan man ju utesluta då skulle ju bilen koka, inte bara bli normalvarm som den blir när man kör vanligt bara att de går så fort. Hur ska jag bete mig när ja ska lufta systemet på bästa sätt?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.