AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.952

Var klonkar framvagnen på min E34?

Sida 2 av 2
Vad är Casterstag????? Bärarm nedre,länkarm övre,länkarm nedre??

Hjälp mig reda ut detta! Kollar på autoexperten.se!!!

mvh henrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ta båda sidor samtidigt - för om en sida uppvisar problem så är det garanterat lika slitet på andra sidan (när det gäller rena slitageproblem som det är i detta fall). Dock så är casterstagen lite dyra tyvärr - men har de inte bytts på en -94 ännu så är det ändåså hög tid.

Ingen hjulinställning behövs.

Det är ett ganska enkelt byte (om du köpt casterstag med redan ipressade bussningar - om man bara köpt bussningar behöver man en liten press). Kan vara lite trångt på vissa ställen att få kraft (stora skruvar och muttrar som kan sitta hårt) och sen kan det vara lite jobbigt att få bort casterstagets konade p-änden från styrarmen. Annars skall det vara en riktigt trevlig eftermiddagsaktivitet. Tänk på att dra åt med rätt moment till casterstagets bärarmsbussning när bilen står på marken med framfjädring normalbelastad (dra inte åt skruv och mutter när hjulen är uppe i luften alltså).
Ok då blir det båda sidorna!

Men vad heter staget när jag ska beställa????Ex på mekonomen???
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ahh, den eviga terminologiförvirringen. Nedanstående namn är samma som casterstag, bara sagt på olika sätt.

övre bärarm
övre länkarm
bakre bärarm
bakre länkarm
casterstag
tryckstag
tryckarm
upper control arm
thrust arm
Tusen tack!!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ser dessutom en variant till som jag missat, Mekonomen säger "länkarm bakre höger/vänster nedre" men detta är vad vi kallar casterstag.
Det andra staget, tvärstaget, går under namnet "länkarm främre höger/vänster nedre".
Varken AutoExperten eller Mekonomen verkade sälja med bussningar ipressade - iofs inget problem - så länge man vet om det. Liten surprise annars när man ska montera det :-)
DA
45
DAB
525i 1994
Hej,
Bra tråd.
Jag har också klonkande som jag tänkte ta tag i.. senare...

Ingen som pratar om dämparna.

funderade på en sak bara... Kan det vara topplagringen i dämparna. Där dämparen sitter fast ikarossen. Det är la en gummifjupp och två plattor som dämparen sitter i... Om gummifjuppen mattas så borde det också ge ett klonk.

Bara en idé.
/Danne
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det #5 i Länk (här Länk på bild) som du tänker på? Eller är det själv uppbyggnaden av stödlagret du tänker på? Stödlagret kan definitivt också ge upphov till diverse oljud - men det verkar inte såvärst vanligt (dessutom är dom vansinnigt mkt dyrare än tex pendelstagen att byta).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.