AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.953

Var klonkar framvagnen på min E34?

Sida 1 av 2
Jag har på min E34 ett klonkande i höger fram. Kör jag ner i ett potthål, eller snett upp för en liten trottoarkant hörs det. Tog loss hjulet och kände idag men kan inte se/höra något konstigt. Möjligen komer det inifrån hjullagret.
Körde även över en färist i låg fart, och då känns det som det är slappt i upphängningen, känns även i ratten.
Känner fan inte om det är någon bussning, eller led...
Har någon tips eller råd???
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det är troligen en led som sagt hej då.
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Mycket möjligt att det är fjäderbenslagringen som gett upp.
Hissa upp bilen, sen tar du ett ordentligt tag under hjulet och lyfter så bör du märka om det är där felet sitter.

Casterstagsbussningen eller kulleden(bakre) kan du kolla om du rullar sakta framåt och duttar på bromsen, samtidigt som en kompis kollar om hjulet rör sig bakåt samtidigt som det klonkar från bussningen.

Det är mycket ovanligt att man behöver byta fjäderbenslagring på E34, det allra mest troliga vid klonkljud över ojämnheter är pendelstagen, finns för runt 100:- styck på biltema (kallas där Stabilisatorstag) och byts superenkelt.

Nr 6 på bilden: Länk

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
St
65
Stjärten
3.0 csa -75
På min bil är fjäderbenslagret glappt
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Har idag fixat min 525:a från 92 från sitt frenatiska klonkande...

Lät precis som om det kom från vänster sida när jag körde i ojämnheter men det visade att höger var mer slut än vänster (större glapp) i pendelstagen.
85% av min vibrationer försvann oxå men det tror jag mer har att göra med att jag hissade fronten på bilen än att jag bytade pendelstagen.
Nu är den knäpptyst nästan, har ett dovt klonk men o andra sidan har jag fortfarande kvar att fixa min casterbussningar.

Operationen tar max en timme att utföra o då har du hunnit byta på båda sidor, behöver inte ens lossa hjulen. 2 stycken 16 nycklar till översta muttern o ett spärrskaft med 16 hylsa o 16 nyckel till understa går fint.

Tänka bara på o ta nedersta leden först, dvs. den som sitter i krängningshämaren för om du tar översta först så fjädrar det så in i helsike så det kan vara svårt att få loss muttern där.
Intressant tråd. Klonkar på min bil också, och bilen skakar till rejält om man kör över ett brunnslock med ena sidan. Lutar väl åt att man får byta båda casterstagen och pendelstagen i framvagnen. Eventuellt fjäderbenslagringarna, men då byter jag stötdämpare också isåfall då skicket inte kan vara speciellt bra efter 29 tusen mil.

Följ gärna upp med vad som löste problemet.

/Olof
Jag har beställt 2 st från motornord, dom hade bäst pris utan att minska på kvaliten.

Behöver man verkligen inte ta bort hjulen?
Mektipset säger att man skall lossa den övre först, spelar det så sto roll vilken man lossar först?

pk
7
pkd
525tds-94
525tds touring-94
Det heter länkarmsstag, hade också ett klonkande ljud när jag svängde åt vänster och körde i en grop då var höger glapp.Sitter från ramen och ut till fjäderbenet under ifrån,
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
nope, det beror på vilket stag du skall byta men på stabiliseringsstagen så spelar det ingen roll utan beror nog mest på hur man gör och eftersom jag hissar upp hela bilens front så att krängningshämaren inte är belastad så blir den sjukt fjädrande i den äne som man lossar o min satt så hårt så jag fick ta till fötter o ben samt andra trix för o lossa muttern på länken som är kopplad till krängningshämaren.
Det var betydligt enklare o få av om jag tog den länken först istället eftersom staget i sid inte kan fjädra något. :o)
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
satte på mina 17" från 750:an fram idag med fräscha centrumringar och fick nu bort 5% vibrationer till men har fortfarande ett dovt klonkande o lite vibbar kvar men inte på när så mkt. som när jag kom hem i förrgår så när jag har betalt vad jag skall i räkningsväg så blir det nya casterstag inkl. bussningar...

Funderar dock på om det igentligen klonkar när den stora bussningen är slut, klonket borde bero på leden...
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Olof, känner igen ditt brunnslocksproblematik. Det är till 99.99% dina dämpare som är slut (som du själv iofs redan klurat ut) och orsakar detta. Du får en helt ny bil med nya dämpare, caster och pendel :-)

Och glöm inte att pendelstagen vill ha självlåsande muttrar.
Vad är pendelstag? Var sitter det och hur ser det ut???nån som har nån bild?

mvh henrik
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Pendelstagen eller stabilisatorstagen som de också kallas är det objekt som benämns som nr 6 på bilden: Länk

___
Bilbloggen: Länk
la
132
larpan
m535i -85
ha klonk på min bil med, har bytt allt förutom dämpare och casterstag. hur tar jag reda på vilken det är fel på?

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Hade precis samma fenomen på min E34, det visade sig vara en bussning i en bärarm. Byte bärarm = klonket försvann.
Hjärtligt tatcksam för alla svar. Har hissat och kännt i alla leder. Inget glapp. Så det får bli ett par nya Sachs/Boge dämpare i veckan. Kommer bli kalas.
Gu
195
Gumpy
330 -01
Jocke Arwidsson: Hade precis samma symptom som du har och bytte casterstagen. Kunde inte hitta nåt glapp heller hur mycket jag än bände o bröt. Mitt tips är att hissa upp bilen och kolla hur gummit i bussningen ser ut.

Hade ordentliga "klonk" i nästan varenda ojämnhet jag rullade över. Såg att gummit i bussningen hade små sprickor.
Nu efter bytet känns det som en helt ny framvagn, tight o fin igen.

Köpte piratdel tillverkat av Lemförder. Dom har slipat bort BMW loggan på bussningen och bärarmen. Känns bra att ha köpt en originaldel och samtidigt sparat 1000 kr.
Kan man byta ett casterstag eller ska man ta båda sidorna? kräver det hjulinställning? Svårt byte???
är casterstaget Bärarm nedre eller nedre länkarm? Kollar på autoexperten.se

mvh henrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.