AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.280

528ia -97 , någon som vet ? vad för olja i tiptronic låda?

we
21
wednäs
528iA Touring-97
Har presic köpt en 528 iA 97 touring med tiptronic automat låda,
Vart lite fundersam om oljan i den , läste hand boken där stod det att man inte behövde byta , är det så ?? går den på samma olja och filter som motorn kanske tycker det verkar lustigt i så fall , va vet jag ,, hoppas nån här vet bättre

DW
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
ATF olja är den troligaste men kan ha fel.
Det kan inte vara samma olja som i motor!

Peter

we
21
wednäs
528iA Touring-97
det tycker jag med är troligast men var sitter stickan och påfyllning i motor rummet i så fall

DW
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stopp o belägg !! Enbart Esso longlife LT 71141 får användas köps enbart hos BMW vad jag vet.
Finns ingen oljesticka utan det är en nivåplugg på lådan så man kan kontrollera nivå, efter att vissa förutsättningar uppfylls innan, typ rätt temperatur, motorn på tomgång växelförfarande, AC på osv.

///MVH Hasso
Länk
we
21
wednäs
528iA Touring-97
olje mägnd , liter?

DW
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Peta in ditt chassinummer (7 sista) här: Länk så får du reda på alla vätskevolymer.

Och BMW-lådor heter Steptronic. Tiptronic är väl Audi tror jag.
we
21
wednäs
528iA Touring-97
Har gört att man aldrig behöver byta olja i lådan , men är det verkligen så?

DW
Scheckheft
Hej
Oljebyte rekommenderas vid 15 000 mil. Detta svar lär du dock inte få av BMW. I övrigt kan du gärna söka bland tidigare trådar. Ett ämne som diskuterats ofta.

Mvh
Scheckheft
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag fick bytt vid 20000 mil och det gjorde rätt stor skillnad. Mycket smidigare och mjukare växlingar nu.
sw
460
swe-boy
420D -15
nu har jag letat bland alla 100 trådar ang oljebyte osv i e39 och inte hittat nått vettigt svar på min fråga och hoppas nån vänlig skäl kan förklara.

Hur byter man olja i växellådan för att få det 100% gjort?
Köper inte de där med att byta 3ggr för att få ur all gammal olja, testa själv att fylla ett glas med mjölk och häll ut 1/3 och sedan fyll med vatten..sendan gör om 2ggr till.... blir det rent och klart vatten i glaset? sällan!

Finns de något annat tips..kanske nått att lägga som mektips?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
swe-boy: Tror inte det finns ngt annat sätt än "3-stegsbytet". Har själv funderat på att byta olja i min 540. Skulle kosta c.a 6.500 sek.ink moms, men då skulle också motor samt växlings program uppdateras. Priset kommer från Perre i Huddinge. (Bil och Motorteknik i Huddinge).

Vh/ Kermit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.