AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.602

Vågar man köpa nu? M3 E46

Sida 1 av 5
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Hejsan!

ÄR ute efter en M3 E46:a.. Helst med SMG II.
Ungefär hur mycket skall man betala nu? Skall vara svensksåld
med under 5000 mil på mätaren.. 02 eller nyare.

Vågar man köpa nu? Eller kommer värdefallet till nästa sommar blir tokhögt? Med tanke på nya coupen osv som kommer.

Jag har en budget på max 330 000.. Är de rimligt att tro att jag får en fin bil med SMG för de? eller är de bara lik som som går för de pengarna?

Finns ju en del manuella (Dock med avsaknad av navi osv) som ligger ute till salu för 300k och neråt. Är detta rena lik??

Vill ha en e46:a i sommar, men vet inte om jag vågar, och vet inte vart jag ska börja =)

Jätte tacksam för råd och tips!!
Jag tänkte i samma banor som dig innan jag köpte min nu och det blir förmodligen ett stort ras då de hållt sig bra i pris ett par år.
Jag orkade inte vänta tills nästa sommar trots detta.
Kan säga att det finns riktiga "burkar" i den lägre prisklassen, jag kollade runt bra innan jag slog till. Jag hittade en riktigt fin med 8500 mil, orig 19", navi, silver, svart skinn, Harman Kardon mm fick betala 300`och är nöjd.
Fina bilar håller ju bättre i pris och för 330`hittar du säkert en fin bil, kan bara säga att det är en underbar bil.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Ingen annan som har några åsikter?

ÄR ju bra sugen denna säsongen faktist..
Länk (Bättre än så blir det inte för dessa kulor)
Att bilen sedan har haft 10 ägare sedan -02 kan man ju visserligen diskutera....

Många M3 e46 verkar ha haft många ägare, en bil man köper och kör en säsong och byter in/säljer till hösten?
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Mycket bra pris som sagt. Men 10 ägare!! Blir väl smått otroligt omöjligt att sälja vidare sen...
10ägare säger säger det mesta. Det kostar mer än det smakar. Att ha 300 lak låsta i en bil som dessutom kostar multum att äga?!

sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
blablabla.. precis samma diskussion som 7-8 manader sedan i otaliga tradar.

Kolla t.ex Länk

Ett helt gang debaterade att E46 M3an minsann skulle rasa under vintern ligga laaaangt under 270 000 ..

Kollar jag runt nu sa har priset inte rort pa sig alls under sista aret.

Ett bra ex ligger fortfarande mellan 300-330k ..

Sluta grubbla och snala nu grabbar :)
Ringde på den M3:an som jag länkade till tidigare i tråden. Enligt nuvarande ägaren skulle det höga antalet ägare bero på att de två tidigare ägarna köpt bilen på bilfirma (blir ju en extra ägare) och dessutom bytt registrerad ägare till en äldre anhörig pga att få ner försäkringspremien. Nuvarande ägare sålde bilen pga oväntad husaffär. Oavsett om allt detta är bullshit så går ju informationen snabbt att kolla upp. Bara att ringa Bilregistret och få uppgifter på samtliga tidigare ägare och sedan ringa dem och ta reda på allt...

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är bilen bara fin, välskött och servad så spelar egentligen antalet ägare mindre roll.

snoo, har du koll på de faktiska försäljningspriserna eller scannar du bara av blocket? Men visst verkar de stått sig ganska bra över vintern om man bara tittar på annonspriserna, men att de stått still i ett år är nog en lätt överdrift.

Racerbilen: Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Ringde också på annonsen och skall kolla på bilen irl till helgen. Enligt
ägaren skall den vara i mycket bra skick.
Fick även samma svar som Rolex, att bilen bytt ägare pga försäkringspremien massa gånger.
Får väl sätta mig och ringa vv i morgon och ta ut fullständig lista och ringa runt till alla ägare och kolla så de stämmer.

Kanske skall sluta grubbla och slå till.. Man lever ju bara en gång.. :D

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

då jag läser i "snoo":s länk så hittar jag folk som tror att m3:an skulle ha rasat ända ner till 250k denna våren. Detta verkar ju verkligen inte ha skett då de är ens få som annonseras ut under 300k. (Manuella undantag, men dom är få)

Frågan är ju om de finns folk idag som är beredda att släppa sina bilar för 260-270 tusen. Syftar då mest på manuella 01:or... ?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Få manuella -01:or under 300'?
Ca hälften av alla annonserade 01:or (cabbar ej inräknade) ligger under 300' på privatmarknaden.
Om du har lite affärssinne kan du säkert pruta uppemot 20' på många av dessa bilar och då hamnar du runt 260-270' för de billigaste. Nu betyder inte det att jag tycker du ska köpa den billigaste du kan hitta.

Att hitta en fin välutrustad -02:a med SMG för 330' -inga problem.

Racerbilen: Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

BjörnB: Du har nog rätt. Jag generaliserade lite för mycket där. Många ligger under 300k. Men jag är ändå ute efter en bil i bra skick med bra historik och betalar gärna nån krona extra för de.. Därav är man också lite uppskrämd på bilar med många ägare. Man vill ju ändå inte köpa för dyrt denna säsongen, och även kunna sälja bilen nån gång utan problem. SMG är ju också ett jätte stort plus! Och det lutar åt att jag vill ha de!
Jag kollade flera -01 och -02 manuella (vill inte ha smg)och de som var av intresse och i bra skick ligger på ca 290`och uppåt, hittade en pedantskött pärla ändå till slut men fick betala ganska mycket och har inte köpt den för att sälja med vinst eller så, jag anser att det är värt att lägga några tusen extra och få väldokumenterad bil som känns rätt, kan bli dyrt köpa första bästa billiga, nu finns det ju flera ute så det är bara att kolla upp och jämföra samt förhandla rätt. Lycka till.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Micke169: Ligger grymt mycket i det du skriver. Jag köper ju knappast bilen för att sälja den med vinst nästa år. Utan jag köper en M3:a för jag vill ha en just sådan och tror jag kommer att trivas grymt bra med den några år framöver! Då är det mycket värt att bilen känns bra, och man känner sig trygg med vad man köpt.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Man kan ju inte heller generalisera o säga att allt under 300 k är skräp... Jag har min ute för 279 000:- och det är inte för att det är en bil i dåligt skick utan helt enkelt för att jag annonserat den i över en månad utan ett vettigt svar och jag började med ett betydligt högre pris men när telefonen är tyst så pass länge så får man ju prova att sänka priset utan att bilen därmed blivit sämre....

Mvh Jens
BMW CS # 5080
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Fast om det är många som resonerar som så att det är skräpbilar i de lägre prisintervallet så kanske en prishöjning vore på sin plats...:):)

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

JN: Antar att det är du som har italien importen till salu eller?
Vad är de som skiljer den mot en svensksåld utrustningsmässigt? Värme i sitsarna? osv..
Ser väldigt fin ut på bilderna iaf.

Anledningen för att jag inte kollat närmare på just din bil är ju pga den är Italien import... Men man kanske inte skall vara rädd för det, även när de gäller M3:or..

Sugen på M3 E46..
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ja, det är väl typ värme i stolar o så... Men jag o de flesta andra i Sverige vinterkör ju inte m3:orna så det var inget jag reflekterade över... Men vad är det som gör att Italien import har dåligt rykte?

Jag kollade upp historiken innan jag köpte den o mil o servicar samt garantireparationer/åtgärder stämde som det skulle så för mej spelade det sen ingen roll att den gått i Rom istället för t.ex Frankfurt, Stuttgart eller Munchen...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Okey, Nej jag har inte heller nån fundering på att köra med bilen på vintern.. Men det kan vara skönt att ha för frusna flickvänner sena höstkvällar..
Nej det är inte nåt olustigt med Italien importer vad jag vet? Har hört att mycket krockat kommer därifrån bara..
Men de behöver inte alls betyda att din är de, så ta de inte personligt! =)
Ser mycket fin ut på bilderna.

Sugen på M3 E46..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.