AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.159

E30 325 M20B25 Olja i kylvatten

Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Har köpt en E30 325, nyligen besiktad med OK avgasvärden. Inget som då tyder på att den trycker ut olja eller vatten. Topplock skall enligt förra ägaren vara planat och topplockspackning bytt just före jul, sedan avställd fram tills maj och besiktad den 12 maj. Olja och kylvatten var ok vid köp. Har nu kört ca 30 mil, inget konstigt har märkts på motorn eller kylvattentemp, motorn låter ok och kylvatten har gått upp till normal temp vid körning. När jag kollade oljan idag, det var första gången jag körde sedan jag hämtat bilen, ser jag att det är lite olja, så jag fyller på.. Oljan ser ok ut, lite svart och så men absolut inga indikationer på att det tryckt i kylvatten i oljan. Kollar nivån utvändigt på kylarvätskebehållaren och den ser ok ut.. Lite vitrök vid tomgång när jag skulle slå av den senare. Däremot när sen bilen svalnat och jag ska kolla nivån, då jag skruvar av locket, och vad ser jag, jo, helt svart i botten av olja och inget kylvatten. Snacka om att bli förvånad. Tycker det är väldigt märkligt att den inte gått upp i temp eller något, för nog borde man ju ha märkt om kylarvatten försvunnit, borde ju ha höjt tempen.

Så jag skulle tippa att toppen är sprucken/skev eller att packningen är kass.. Måste dränera kylsystemet och se hur mkt olja det tryckt i där.. Vilken av slangarna skall jag lossa på för att tömma? För jag hittar ingen dräneringsplugg på kylaren.

Vad tror expertisen? HELP!

Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Glömde säga att man kan inte se på något sätt att det tryckt ut olja eller kylarvatten i motorrummet.. Dock så har det droppat lite olja under bilen när den stått still, men inte speciellt mycket. Det har den inte gjort tidigare enligt förra ägaren.

Vantage
Slå i vatten igen och starta bilen. Bubblar det i expansions kärlet så trycker den ut avgaser i vattenkanalerna.
Troligen har dom planat rejält och satt i en standard topp-packning som inte klarar av det högre trycket.
Eftersom du tappar allt kylmedel så borde det märkas om bilen står på tomgång.
Annars kan det vara en spricka eller dyligt som är orsaken.

Vantage
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Att dom läcker vatten är snarare regel än undantag.

Då du inte hade vatten i oljan skulle jag gissa på att det är gammal olja i burken, och att typ vattenpumpen eller slanganslutningar inte är täta.

Jag har själv gammal olja i systemet trots att jag tvättat ur det flera gånger.

Fungerar inte din vattennivå givare på check panelen ??

En ny kostar 180:- på BMW.
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Nej, ingenting har indikerat att något skulle vara knasigt, isf hade jag ju stannat direkt när jag körde hem den..

Får väl prova hälla i vatten och starta den och se om det bubblar i expansionskärlet. Men olja i kylmediet kan väl inte vara så bra, bör jag inte dränera systemet först? Jag menar, vatten är aningen mer lättflyktigt jämfört med olja och kyler ju bättre.

Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Vattenpumpen skall också vara bytt!

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Åk till en verkstad och be dem mäta i expansionskärlet, då vet du direkt om den trycker kompression ut i kylsystemet. Det går på en minut och de brukar inte ens ta betalt för det.

kolla även de slangar och kopplingar som går til förvärmningen av spjällhuset. och inte minst packningarna vid spjällhuset.

Lycka till
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Motorn är nu renoverad, lager, ventilstyrningar och packningar bytta. Toppen är planad igen då den var lite skev. Så allt skulle vara friskt. Vi har nu kört ca 40 mil med motorn och värre saker har nu hänt. Denna gång har den tryckt vatten i oljan med vit skumbildning som följd på ventilkåpan och oljestickan. Färdigkört med andra ord. Dock går motorn bra, lite ryckigt på låga varv och dålig tomgång men det har inget med det att göra. Inga sprickor har hittats på varken topp eller block under renoveringen. Motorn har heller ej gått varm vilket vi misstänker att den skulle ha gjort om det varit en spricka i toppen. Så vi misstänker att blocket är sprucket... Lite less man blir, arbetat med bilen hela sommaren för att göra i ordning den och så nu det här.. Vad tror ni, är det blocket som är kasst? Toppen jämfördes för övrigt med en annan m20b25 topp och vår var mindre planad än den andra, så det känns inte som att det är där problemet ligger heller...

Vi funderar på att byta olja och kylvatten, använda oss av något mirakeltätningsmedel och prova igen för att se om det hjälper.. Har nämligen hört någon som körde en hel tävlingssäsong i isracing med samma problem som oss att vatten blandades i oljan, men med detta tätningsmedel gick bilen sen hela säsongen...

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Frågan är om dom som kollat toppen känner till att sprickorna oftast går uppåt i toppen. På min var det en knappt synbar spricka i 5e kamlagringen, som ju förståss inte syntes förens jag tog ur kamen.

Min bil funkade helt utan problem, förutom att det kom vatten i oljan.
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Ja, det är väl inte mkt annat att göra än att bryta ihop och komma igen, dvs lyfta toppen och kolla... Hoppas att det inte är något annat....

to
7
tosv
323i -82
Om man har en eventuell spricka i toppen, vilket utslag skulle det ge vid en trycktest?

Jag har problem med att det kommer vatten i oljan och trycktestade cylindrarna: 11, 11, 7, 11, 11, 11

/Tobias

ja
24
javes
bmw 325 92:a
lånar tråden lite!

rädd för att min toppapackning har gått (325 e36)

motorn går hur bra som helst
ingen vitt klegg i oljan
kylarvätskan lukar inte avgas och är fin,
MEN vattnet i exp-kärlet försvinner lite får fylla på vart 2 dag med ca 5dl
ryker lite vitt och droppar lite glykol från avgasröret

har precis bytt termostat, pump och luftat
hjälpte inte

har det hemska inträffat eller?

mycket tacksam för svar
ga
27
gasolinbloood
320 E90 -05
325 E36 -94
Hejsan,
jag har samma problem som javes har, min 325 e36 drar vatten som jag får fylla på varje 2-3 dagar. Inget tyder på att toppackningen har gått, alltså som föregående talare sagt är oljan inte vit Eller liknande och vattnet luktar eller ser inte konstigt. Bilen Ryker även vitt varm som kall. Vad tror ni felet ligger i ?

Har även en fråga om vad de 2 slangar är som går till luftburken där det cirkulerar(?) vatten i? Och även vilka de 2 slangar är som går till gummiröret som är närmast anslutet till gasspjället?
Tacksam för svar.
Tja såg här att ni hade problem med era Bmwar.

Jag har en bmw e39 520-03 och den ryker vit den med men den tar inget vatten så jag tror mer att ni skall kolla så kylet är tätt eller så att det inte läcker i värme paketet.

Där imot med din bmw jante82 så värkar det värre.
om jag skulle vart du så skulle jag gjort ett komp test och tryck prova kylsystemet.

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

Bmw = Brutall Motor Wagon
ga
27
gasolinbloood
320 E90 -05
325 E36 -94
Okej får kolla det. Tack för svar
cu
127
currymutta
Z3 2.2i Roadster -01
320d Touring -20
750iL -00
Nu är det dags att lyfta tråden igen!

Jag äger en E30 med M20B20 som trycker ut olja i kylarvätskan. Bytte olja igår och tyckte den var lite väl vattnig. Har varit förbi en verkstad som säger att toppen kan vara sprucken.
Skulle det inte likväl bara kunna vara topplockspackningen?
Ska också tillägga att motorn inte kommer upp i temperatur som den ska.

Vad tror ni?

Tacksam för svar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett enkelt test som ofta kan ge konkreta svar och som alla kan göra är ju att trycksätta cylindrarna en och en.

Då kan man observera exempel att det börjar bubbla från kylarsystemet eller att det börjar väsa från närliggande cylinder. Första exemplet är det troligt en spricka i block/topp, andra exemplet är troligt en trasig topplockspackning.

Det ger iallafall en bättre fingervisning om vad felet kan vara och ungefär var det finns än att bara gissa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.