AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.261

Uppstart av gammal dieselpump (dieselmeken)

mi
447
min528
525tds Touring -93
Har skaffat mig en mekanisk dieselpump från en 524a -85 som ska monteras på min 525tds -93

bilen gick fint innan den skrotades, men pumpen har legat på hylla i ungefär 1år, den ser lite äcklig ut utanpå och den går inte å snurra´runt för hand, iaf inte om man bara vrider på själva axeln, drevet är borta

funderade om man behöver skruva isär den å ruckla upp fastsittande delar och kanske smörja nått eller blåsa rent? eller är det risk för att vissa känsliga inställnigar rubbas eller nått?
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
hmm kan inte tänka mig att du kan snurra på axeln utan att ha en stor tång att vrida med...kan inte tro att det har hänt något om den har legat ett år.. passar verkligen den rakt i utan några modifieringar??

//fredrik

Mmmm Diesel......
320-325
japp tydligen.. finns några här på forumet som har bytt. jag håller på för fullt.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
Visa användare
12
Dr. Frankenztein
525tds touring -93
Så vitt jag vet så ska inte insprutningspumpar gå snurra för hand. Tror inte heller det är nån fara med dieseldelar som legat såvida dom inte legat ute i regn, tror det är värre med bensinkomponenter, diesel smörjer ju betydligt bättre än bensin.

Varför byta till mekanisk pump? Kostnadsfråga antar jag men har 524:ans pump samma specifikationer som den till 525:an?

Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja 524ans har samma spec, fördelen med den jämfört med den elektroniska som sitter i min bil är att den går att justera dieselmängden hur man vill

elektroniska går inte att justera överhuvudtaget om man inte har datorer å specialgrejjer
320-325
exakt samt att man kan få tillskott vid laddtryck och att det går tydligen att justera mer än på den elektroniska. men fy faan va jobbigt det är att byta . jag ändå ganska stor mekar vana men detta ror inte vem som helst iland. ifs så byter jag kamkedja samtidigt.

med alla packningar o kedjor samt nån packbox som man passar på att byta m.m så sluta slut summan på ca 2500kr då kostar själva kedjorna ca 800kr tillsammans

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
inte ska man smörja upp en pump.... de gör ju dieselt....

inte går du ut och smörjer fegussonen innan start när man ska ut och plöja hehe

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
320-325.. hmm inte för att vara sån men det tar typ 1h att ta loss insprutningspumpen..... man behöver inte ta loss något fram på motorn mera än "pluggen" till pumpen...

///fredrik

Mmmm Diesel......
mi
447
min528
525tds Touring -93
Lindqvist: vilken "plugg"?

ni kanske inte pratar om samma motor, m51an eller m21an? i min 525tds-93 sitter det m51 i alla fall, å det är den JAG ska byta på i alla fall
Thorsella: Jo, vissa äldre dieselpumpar skall smörjas. Bland annat en gammal nuffield grävare som far hade, där fanns det oljepåfyllning och nivåplugg på pumpen. Dessutom tycker gamla dieslar om att få lite tvåtaktsolja i bränslet ibland, just för att smörja. Dagens diesel är mycket torrare än den var förr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.