|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Decibel |
Har plockat ut en ny pump nu men låter den ligga i kartongen tills jag verkligen felsökt att det till 100% är den, vägrar sitta hela helgen utan prylar om det visar sig vara pumpen :) Ska ut o fippla lite med ledningarna nu så får man se vad som händer! |
|
Jag testade pumparna genom att ta ut hela shabraket ur tanken och sedan sänkte jag ner pumparna i ett hink med bensin i och tvångsmatade dem från ett annat batteri en i taget. Lite pillrande innan jag fick dem tillbaka i hållaren i tanken men annars ganska enkelt. Ett annat sätt är att låta dom vara kvar i tanken och tvångs mata dem vid kontakten uppe på tanken. Men då måste du ha en hjälp-tomte som tittar i maskinrummet om det kommer bensin vid de slangar under expansions kärlet som Paap pratade om. Var försiktig med gnistor. |
|
Decibel |
En liten följdfundering. Om de inte finns soppatryck, ska inte spridarna "reagera" ändå, eller styrs dom av nåt annat som gör att inget händer om inte soppa finns dit fram ? |
|
Nog ska de reagera. Utan tryck så knäpper det bara i dom. Jag har själv testat mina utan vare sig bil eller desto mera elektronik. Jag hade lös fuelrailen och matade med hjälp av en kompressor och en catch tank 3 bars bränsle tryck in i railen. Lade då från ett batteri ström direkt till kontakten på en spridare i taget. Öppnade hur fint som helst. Desvärre så läckte några av mina och de flesta hade en MYCKET konstig dim bild eller vad det nu heter.. Har nya Bosch där nu, funkar skitfint. Höll dessutom på att elda upp garaget med mitt eldkastar lekande. |
|
Decibel |
Dags att byta soppapumpen strax, allt tyder på att den är väck. Någon som har tips på bortmontering eller några bilder? har sökt men utan att finna något som visar ungefär hur de sitter. |
|
Länk Fixes - Engine - Fuel pump replacement.. Ganska enkel procedur |
|
Decibel |
Kungligt! Plockade ur pumparna och provade dom i en hink, inte en enda respons. Bytte till den nya, voila, skönt att återigen höra det sköna sjunget från motorn. Tackar öerhört för all hjälp och tips! |
|
Gratulerar. Alltid lika kul med 12 cylindrar istället för 6.. |
|
Decibel |
Japp, den har gått som en "klocka" sedan vi fick ordning på soppapumpen, nu märker jag dock att den fullkomligt dricker bensin. Tankade 50 liter på tisdagen, körde 20mil + lite snurr på stan, nya 50 liter på onsdagen och massa snurr, på torsdag eftermiddag ville den ha bensin igen :) Har inte gett mig på att byta givaren ännu då jag inte har hittat någon vettig lösning hur, förutom att köpa hela kabelhärvan. Kan den givaren som talar om när spridarna ska trycka soppa höja soppaförbrukningen? just nu ligger den på 1,7 -> 2,5 l/mil Rent logiskt borde den påverka förbrukningen, men jag tänkte fråga er som vet stensäkert :) |
Decibel |
Det ska såklart vara, om den givaren är trasig, påverkar den soppaförbrukningen att den blir högre ? |
Paap Reeder |
... i stan är det fullt normal förbrukning ... tyvärr! Vad är det för givare du talar om? MVH /// Paap R |
Decibel |
Den givaren som sitter i fronten på motorn och går till tändkabel 6 och 12 menar jag :) En av dom är död. |
|
Alla döda givare påverkar väl nåt i nån skala. Inte blir väl nånting bättre av att ha en död givare? På landsväg (laglig körning) ska du nog ligga bra mycket under 1,7-2,5l/mil. Hur mycket stads snurr är med där på de 50 litrarna? |
|
|
Här finns info om cyl ID givaren: Länk under "engine/spark plug wires" Hur vet du att den är "död"? FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.