AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.611

750i som bara går på halva motorn

Sida 1 av 2
Decibel
Har läst rätt mycke tom detta fenomen och tror jag hittat felet.

Nu är jag helt novis med att namnge delar eller prylar på motorn så ha överseende med förklaringarna på vad jag menar ;)

Framtill på motorn sitter 4st kontakter, 2 av dom går till en tändkabel.

Mätte motståndet med multimeter och den ena kontakten visade nada respons medan den andre visade respons, hur ska dessa svara, ska multimetern reagera eller inte?
Den sida som är död passar in på den som ger motstånd på kabeln (sitter i kors vad jag förstått).

Är väl också denna kabel som vevaxelgivare/pulsgivare går ner till ? och den verkar vara behövlig för att motorn ska starta, i detta fall båda "halvorna".

Är jag ute o cyklar nu? rätta till isåfall eller ge mig tips på annat att felsöka.

Tack på förhand från en lite halvvimsig BMW-ägare
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag förstår inte vaddu menar, jag har aldrig grejat med pulsgivarna. Men när min gick på ena banken så var det en bränslepump som lagt av. Jag hittade det genom att koppla ihop slangarna med två t-kopplingar så ena pumpen matade båda bankarna, för då gick den på alla.

/Mats J
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Kan hända att multimetern hinner reagera på pulserna. Men någon exakt spänning lär nog vara omöjligt att mäta med den, till detta bövs nog ett oscilloscop.

Dessa sensorer "tar" spänning från tändpulserna på 1:an och 7:ans tänd kablar. Då kan man även tänka sig att om ingen gnista finns i tändkablarna så ger heller inte dessa sensorer några pulser fast hur hela de skulle vara..

Decibel
Tack för era svar!

Liten korrigering
Med båda kablarna som går till tändkablarna utdragna gick inte motorn att starta, men den vänstra i startade högra banken, med båda i samma sak.
Mätte motståndet i kontakten med bilen av/tändningen av och den kontakt som varken gjorde till eller ifrån fladdrade till i mätaren, jag klurade på om detta hade någon inverkan, responsen i multimetern tyder väl på kortis? eller är det den som inte visar något alls i multimetern som är hel/trasig?
Alternativt att man inte ska mäta detta alls?

Soppapumpar och liknande har jag hört talas om också när ena banken slappar och ska såklart kontrolleras det med, hittils har jag bara gjort ren kontakter och sådant.

Fördelarn och rotorerna va ju inte så söta heller, dessa ska bytas pronto men vetefasen om detta gör att ena banken är död.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Fördelar locken och rotorerna kan kanske vara en liten bov i dramat men det ska vara riktigt illa till om de ska HELT sluta att fungera.

Pröva att kasta om 1:ans och 7:ans tändkablar med tillbehörande givare. Följer problemet kablarna så är det ju ganska klart..

Försiktig bara med "hattarna" på tändkablarna, dessa går mycket lätt sönder och är &(%&)%=`?()=& dyra.

Decibel
Ja, nu tog jag iofs bara bort locket och kikade spridaren på ena sidan, men denna såg inte ut att vara bytt sedan sekelskiftet, filade till den lite bara, ska köpa nya bara riktiga felet lokaliseras.

Ska prova att kasta om kablarna bara klockan blir lite mer, barnfamiljen under oss lär inte va nöjd med mitt 3" :)
Paap Reeder
... 2 av givarna mäter rpm via kuggkransen på sv.dämparen och 2 anger när cyl 6 resp 12 "tänder" så att vevaxelläget blir klart för resp box.
Alla 4 givarna skall kunna "sumras" eftersom alla innehåller en spole som triggar en spänning.
På vevaxelgivarna triggar en magnetkärna spänning när kuggen passerar och på cylgivarna så triggar tändpulsen en spänning när den passerar genom den spole som är "påträdd" på 6:an resp 12:ans tändkabel.

Av det följer att blir det ingen gnista i stiftet blir det heller ingen spänning i sensorspolen.
D v s att om 6:ans eller 12:ans tändstiftshatt är trasig så kommer inte heller ngt vevaxelläge att presenteras.
Detta senare är min egen teori.

Om jag förstått dig rätt så har du med fil putsat till läppen på rotorn i fördelarlocket.
Allt handlar ju om hur mycket ... men om gapen i fördelarlocket ökar så ökar också tändspänningen och spolarna är precis som tändstiftshattarna så känsliga att de egentligen endast borde få transporteras under täcket i en barnvagn.
Anledningen till att jag lyckades "explodera" den ena spolen TROR jag berodde på bl a att jag hade för hög tändspänning.

Enligt Bentleys så finns två typer av spole som passar till resp boxnummer med resp resistans ... "a fuck´n djungel is it".

MVH /// Paap R
Decibel
Tack för förklaringen.

Var ut och kikade nyss men att komma åt tändstiften va ju inte nåt man gör utan vidare märkte jag.

Putsade lite på rotorn det som va ärgat och spretigt, tusendels mikrometer, max ;)

Vad tros om denna prio då
12 nya tändstift (dom lär ha sett bättre dagar)
Kolla alla hattar
Byta kabeln från 6;an/12;an

Kan man byta bara den lille som sitter på tändkabeln, eller blir de hela stammen eller hela vägen till stiftet ?

Såg inte ut att vara allt för krångligt med lite våld, vilja och tid att kontrollera :)
Decibel
Mer pillat.

3 av de 4 kontakterna kan jag dra ut utan att nåt händer, den fjärde så dör de 6cyl som går, den jag drog ut då går ner till vevaxeln.

Säger detta något ?
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Börjar jag bli dement? Är det 6:an och 12:ans tändkablar sensorerna sitter på och inte 1:an och 7:an?

Låter skumt..
Har du kollat om det gnistar i tändkablarna på den döda sidan?

Vevaxel positions (crankshaft position sensor, CPS) givarna har även med bensinen att göra. När jag hade tätat upp mina insugspackningar så hade jag kastat om kontakterna till tändkablarna och CPS. Detta gjorde att ingendera av bränslepumparna gick.
Kan man då tänka sig att med en trasig CPS leder till att en pump inte går?

Pröva att mäta den CPS som du kan stöpsla i och ur utan att nåt händer med motorn igång. Kanske multimetern hinner reagera på spänningen..?

Decibel
Nu har vi skruvat som galningar.

1: Gnista på tändstiften
2: Flyttat LMM från ena till andra sidan (bara för att utesluta)
3: Ena soppaslangen är de tryck i, inte andra, vi provade korsa kablarna bak så det blev andra pumpen, då startade ingen av bankerna, boxen ville inte va med?
4: dött på spridarna, ingen respons alls på vänster sida

Börjar bli lite förvirrat :)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Låter som att styrsystemet stänger av ena banken av någon anledning. Kan väl vara pga saknad puls på en av de givare du håller på att mäta på.

/Mats J
Decibel
Min följdfråga är då, de små kablarna som sitter på 1;an och 7;an, eller 6;an och 12;an (vilka det nu är), kan man köpa de småttingarna löst, eller måste man köpa hela faderullan, alternativt hela kabeln från tändstiftet ?

Någon som har en hint om priset?
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Teori...

Om ena CPSen är död. Då vet inte boxen var vevaxeln befinner sig = ingen aning om när den ska skicka ut gnist impulser till tändspolen = varför skicka överhuvudtaget = ingen gnista på ena sidan fast bränsle finns. Eller.. kanske gnista 60 grader för tidigt eller sent pga att den tar info från den andra sidans CPS?

Jag har inte sett nånstans att de små donutsen som är omkring tändkablarna ska gå att köpa lösa. däremot ska det gå att flytta över från kabel till kabel om kabeln ifråga har löstagbara hottar.

Priset på hela tändkabel härvan ligger på många hundra € här i Finland, missn inte exakt, knappast mycket billigare i Sverige..

Jag skulle kolla upp vevaxel posi givarna, altså de kontakter som går ner till vevaxeln..

Paap Reeder
Sitter på 6 + 12 ... var ute och kontrollerade. D v s på hö sitter den på 6:an så då måste det vara 12:an på vä.

Tändstiftshattarna går på original tändkabelsats inte att skruva av. På BBS i Spånga finns dessa hattar att köpa - faktiskt efter min "inrådan" - kostar ca 250:- st och dom tillhandahåller även den speciella tången för montering om du gör det vid disken.
De sitter med s.k "one way clips" och går inte att ta isär.

Kompletta satsen per sida ligger på 2500:- hos BMW.

Viktigt att resistansen ligger på runt 6 kohm +/- 0,1 Kohm.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
" ... 3: Ena soppaslangen är de tryck i, inte andra, vi provade korsa kablarna bak så det blev andra pumpen, då startade ingen av bankerna, boxen ville inte va med? ..."

... kan detta vara riktigt?

Kör båda cylraderna på den pumpen som ger tryck genom att koppla railsen med en Y-koppling uppe under expkärlet.

MVH /// Paap R
Decibel
mer ingående

Vi tog bort locket i skuffen, där satt 2 vinklar med slang på, en kontakt och en grövre slang (returen antog vi).
Den vänstra (sett bakifrån) var det tryck i, den högra var de inget tryck i, dock kom de soppa tillbaka ifrån slangen.
Vi provade korsa dessa då startade inte motorn alls.

Det är vänster halva av motorn som inte vill vara med, sett ifrån om man sitter i kupén.
Decibel
Men det är skumt ändå då spridarna inte reagerar när man startar *klura*
Decibel
Såg nu att den högra verkar vara returen *pinsamt*.

Inte konstigt det blev galet, får göra om!

passar på att tacka enormt för tips och åsikter!
Paap Reeder
... tittade på bilder.
De "yttre" anslutningarna är tryck ... den "inre" är retur.
Kika på min blogg.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... krångla inte bak i skuffen utan jobba under expkärlet. Lossas med två plastmuttrar ... så har du båda bränsleslangarna där och kan lätt mäta trycket dessutom ... om du byglar stiften vid br.reläerna.

Om boxen skulle stänga av bränslet men inte gnistan i ena banken ... ??? verkar otroligt.

För mig verkar det som om ena br.pumpen är kass.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.