AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.964

Mer pulver i 540 E39

Sida 2 av 3
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Väl talat Svekke:)

Jag är nöjd med min 540:s prestanda, dock skulle det vara trevligt att lyckas få ner bränsleförbrukningen något, då jag mest kör stadskörning. Kan ev. optimering (mappning kanske det heter...?) så att bilen går optimalt på 98/99 oktan, sänka förbrukningen ngt?

Vh/Kermit.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
grodan.

Har man en 540 och tycker att soppaförbrukningen är en issue så har man tyvärr en för dyr bil :)

540 drar soppa - om du skall få någon effekt på ekonomin bör man få ned förbrukningen med typ 50% och då snackar vi typ 1L/mil och då är en V8 fel motor att ha.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

s_
38
s_hobbe
540iA Touring -99
Off topic
Bränsleförbrukning kan ju minskas radikalt om man går ner på 16"'s sommardäck. Jag körde på 16" vinterdäck (odubbat hakka) ren stadskörning runt 1.25 och nu har jag 1.38 på samma körning.
Iof så skulle detta vara roligt/instresant och se skillnaden om man har 16"'s sommardäck ochså.

/Johan
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har precis samma förbrukning på mina Nokian dubbfria vinterdäck 215/xx/16" som jag har på mina Bridgestone 235/45/17".

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
Hur står sig en manuell E34 540 Touring/Sedan mot en manuell E39 540 Touring/Sedan i rena prestanda?

Någon som har testat? Eller vet!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Kävlingepågen: Självklart drar en V8 en del bensin, en hel del faktiskt. Personligen tycker jag dock att det är värt de med tanke på den körglädje och prestanda denna maskin levererar. Stor skillnad på Bmw:s rak 6:a och deras V8:a :) Försäkringskostnaden däremot den kan man diskutera.....:(

Men däremot har jag hört att man kan sänka (spara en krona, många bäckar små....) bensinförbrukningen om man optimerar bilen/motorn med ett ev. chip/programmering. Det jag var intresserad av var ifall ngn hade någon erfarenhet av detta. I dagsläget drar min 540 c.a 16,4 liter/100 km (1,64 liter/milen) och då är det nästan uteslutande stadskörning. Lätt högerfot, inga rödljus race, rullar på 17 tums original M66 fälgar. Hur har ni andra det med förbrukningen på stadskörning?

Vh/Kermit.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
540 är ju rätt törstig inne i stan, kanske särskilt för dom som är "vridomaner". ;)
Samt även för dom som gör korta körningar i vinterklimat. Har du testat att nollställa förbrukningen så att du får ny siffra för sommarklimat?

Ett tips är ju annars att försöka köra på lite högre växel och utnyttja vridet mer.

Däremot är min 540i ej speciellt törstig på landsväg om man kör på 6:ans växel. Min drar då lite under 0.8 i 90 km/h och ca 0.9 i 120 km/h. Detta för 18''-fälgarna med 235/40 fram och 265/35 bak. Jag har också fått för mig att förbrukningen kan gå ned något med mindre och smalare hjul.

Svekke
al
499
alaska1
118dA-13
Med samma märke och typ av mönster på däcken så vill jag minnas att det blev en skillnad i toppfart på ca 10 km/h och lite sämre acc! Var ett test för många år sedan då diskussionerna gick heta om det skulle vara 16" eller 17" och om vad det gjorde med komfort, acc, toppfart, osv!

Ger det 10 km/h lägre toppfart så rullar det rätt mycket trögare! Men att det skulle göra mer än ca 5% ...... nja. På min 6 a är skillnaden märkbar men inte mer. Helt klart går dock bilen billigare med dubbdäck och kyla än med sommardäck och värme!

Vad gäller chip och lägre förbrukning så förekommer diskussionen men ingen verkar ha egen erfarenhet av det!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Då jag inte är lättfotad :) så brukar jag sabba den "fina" medelförbrukningen varje gång jag kommer in i stan, dock så har jag ett totalt snitt på 1,41 (mycket för att tjejjen sotar igen den :))

På ring knutstorp så låg jag på 3,2L milen :)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
alaska1:
Håller med dig. Angående vinterklimat och högre förbrukning menade jag att v8:an kan bli törstig då kallstarter blir mer frekventa (om man inte har ständig tillgång till motorvärmare).
se
661
seb_540
328i M F30
grodan: Skönt att höra att det inte bara är jag som ligger litet "högt" i förbrukning, brukar snitta ca 1.75 då mest körning in och ur stan så att säga. Stora 18" däck gör förstås sitt till. Tycker iofs att det inte är så farligt, men trodde nog den skulla dra 0.2-0.3 mindre än den gör, trodde man skulle klara sig runt 1.5.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Svekke: Jag brukar nolla den ena (har två) av förbrukningsmätaren när jag tankar. På så sätt får jag ett nytt medelvärde på varje tank.

Seb_540: Ja, jag trodde lite grann som du att man kunde klara sig runt 1,5 liter/milen i stadskörning, men icke. På landsväg (med lock-upen i ) drar den c.a 0,9 liter/milen och då ligger jag på 120 km/h. Varvet ligger på straxt över 2100 rpm. Motorn känns otroligt stark och vridet är makalöst:)

Vh/Kermit.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag ligger på 1,2 / mil... mestadels motorväg dock men ändå en del blandat. Kör man i stan är det sällan man ser nålen under 2L / mil :-)

Hade varit kul att prova bänka, är dock lite för snål för att lägga 800:- på de just nu.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur funkar unichippet? tar de över datorn helt eller de justerar bara vissa värde?

Finns de nån nytta med att uppgradera programvara i motor om man senare ska köpa unichip?
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hej!
Jag ligger på 1.35 lit/ mil med min nu. Har 18" med 265 bak och 235 fram.
Jag kör 50/50 stad och landsväg men har alltid tung högerfot så jag är mycket nöjd med att den inte drar mer.
grodan kermit, jag har iförsig "bara" 535 (3.5) V8, den drar ca 1.2(12/100) och jag kör endast stadskörning, 17"235 däck är på, den drar inget mer/mindre på vintern med 16"205
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
seffe: Låter som en mycket bra siffra. 535:an var också ett alternativ när jag letade bil men så dök denna 540 upp med en bra historik och utrustning, så det vara bara att slå till:)

vh/ Kermit.
fredde 273
min drar 1.74 blandad mest stad har 19tums fälgar
sa
18
samen
bmw 320 -88
det finns en kille från malmö trakten tror jag...han har en bmw 540 som han endast bytt till dubbla 2.5" avgas och mappat...han har fått ut 363 hk när han bänkade...540 är strypt från början sa han...finns två i avgassystemet...
så 540 har mer potensial än många tror...

mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
"finns två i avgassystemet"???

363hk med avgas och mapp, nej de tror jag knappat.

Jag tänkte ge mig på ett Unichip. Får väl se hur mycket den har då igentligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.