|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Tänkte fylla på med litet Biltema-kvalitets-info som en uppföljare av de tidigare olje-diskussionerna. För två år sedan gjorde jag ett idag uppdagat misstag och köpte på Biltema två krängningshämmarstag till min E 28. Kostade en hundring och jag tänkte att på en metallstång kan man väl inte göra så mycket kvalitetsmisstag. Nu efter två år!! har jag fått byta dem igen. Inget stort arbete men ..... Stagen var helt slut i alla 4- ändarna! D v s totalt 4 st "p-ändar" rasslade när man ruskade dem i handen. Vilket shit tänkte jag. Tur att det inte var fråga om några viktiga delar - fast nga sådana delar vågar man aldrig köpa där endå. Nåväl, en jämförande undersökning med de på Mekonomen (kanske dubbla priset) nyinköpta stagen visade på en skillnad. En liten men ack så viktig skillnad. Den gummihätta som skall skydda "p-änden" från bl a vatteninträngning var på Biltemas version bara säkrad med en klämmande fjäder i ena änden - inte på den "lilla änden". En idiotisk snål besparingsåtgärd vilken fått till följd att vatten givetvis trängt in vid skruvgängan och då risar änden ihop på nolltid. På biltema kan man på sin höjd köpa trassel och maskeringstape - vanolen är mera osäkert. MVH /// Paap Reeder |
|
Håller med. På Biltema kan man bara köpa tejp o.dyl. för att vara på den säkra sidan. Grejerna må duga till gamla rishögar som bara ska få plågan förlängd, men till våra mer omtyckta bilar så duger det inte. Åkte med min gamla bil, Golf 16V, på en ombesiktning p.g.a. felaktig ljusbild, vilket jag kan tacka Biltema H4-lampor för! |
|
|
Instämmer med tidigare skrivare; för 2 år sedan gjorde jag ett idiotiskt beslut att köpa ny fördelardosa och rotor på Biltema till Alpinan i tron att fördelardosan måste vara av en hyfsad kvalitet då den kostade 400kr(jag hade nyligen köpt en ny fördelardosa åt en polares Volvo på mekonomen och den kostade också ungefär 400kr och såg väldigt lika ut i uppbyggnad). Hursomhelst så hade jag även gjort en del andra jobb med bilen(bla justerat ventilerna) förutom bytet av fördelardosan så jag fattade inte vad det var som gjorde att bilen gick så ryckigt och dåligt(dubbelkollade ventiljusteringen bla) förrän jag såg att fördelardosan kostade drygt 800kr original. Efter byte till en ny och korrekt dosa+rotor så gick bilen hur bra som helst! Nuförtiden köper jag endast grejer som spolarvätska, lacknafta, tejp, spraysmörjmedel, vaxschampoo... Men det var hursomhelst en dyrköpt erfarenhet!(men det är ju f-n sanslöst att delarna inte ens går att bruka pga att kvalitén är så låg! köp aldrig tändningsdelar(eller bromsdelar/säkerhetsdelar) på Biltema kan jag säga!! Mvh Micke t/ 328-96 520-92(till salu!) B6 3,5-89 |
|
|
Kan ju tilläga att fläktremmarna blir som gummiband efter ca 1 månad.... Köpte en till min Amazon (skämms å nämna de namnet här) efter ca 1 månad börja den slira.... Konstigt tänkte ja men spände efter lite samma sak hände efter ett tag å till slut kunde ja inte spänna mer... Då åkte ja till Ok å köpte en å den har gått felfritt i ett halvår nu... Har även köpt en batteriladdare... Den brann efter en vecka men då fick ja en ny!!! Å den funkar än... Men hur länge??? //Cosmos (Ännu ej BMW Ägare) (Har Amazon TILL SALU) |
|
|
köpte handbromsbackar till min E34 på biltema... efter montering skulle jag kolla om jag justerat båda sidor jämt... så ut på en grusplan o ryckte i kryckan... första gången låste d inte - e' väl någon självjustering typ - så en gång till... nähä, bara ena hjulet... så jag provade igen o nu kunde jag dra spaken utan att d hände något alls... hem o försökte justera det - men inget hände iallafall... så jag rev ner skiten igen o döm om min förvåning när jag såg att beläggen bara var en hög med bromsdamm i trumman... så efter 3ryck i kryckan var beläggen slut (på båda sidor) - D kallar jag 'bra' kvalite... ok för att d var billigt... men lite mer kunde d ju hållt...!! mvh Danne |
|
|
En polares farsa köpte ett fördelarlock till sin Saab "flera tusen" och den gick på 3cyl efter montering. Det visade sej att de glömt ett av kopparblecken! Men en del grejor håller bra kvalité. Dock ej många ... ´Kompressorpower´ |
|
|
Jag köper inget som påverkar bilens körbarhet på Biltema, vill helt enkelt inte riskera att tappa bort körglädjen bara för att spara några ynka 100-lappar... och dessutom vill jag ha en bil jag vet att jag kan lita på... Men... för ett halvår sedan köpte jag gasfjädrar till bagageluckan på Biltema och de fungerar fullständigt perfekt!! och de kostade bara en tiondel av original... visst, de håller kanske inte lika länge, men med den prisskillnaden kan man ju verkligen tala om prisvärdhet ändå... men, det gäller som sagt just dem...*ler* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.