AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.061

Går det att rädda denna rosthög?

Juhas 530i
Bilen börjar se för jävligt ut. Trotts att den rullat nästan hela sitt liv i södra Tyskland och endast upplevt två nordiska vintrar ser det ut som om han snart är helt färdig. Vad tycker ni, går det att göra något åt detta?

Lite bilder:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Stekaren
Omlack av hela bilen, svetsa trösklar, byta dörrar och baklucka, inte billigt :)
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Tyvärr, det är inte värt det...

Min gamla pärla: Länk
Juhas 530i
Ja, om det är värt det beror ju på hur mycket det kostar att åtgärda... utan rost är bilen nog värd runt 100 000 norska kronor...

Länk

Länk

Länk

Alla dessa bilar kommer med ett galler och utan baksäte... hittar inga sedaner i Norge, sjuka avgifter här!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
haha...äntligen nån som ser värre ut än min!:)
skärmar å dörrar går ju att få tag i billigt, typ 2-3000... sen behövs det säkert bytas trösklar oxå, är ju inte heller dyrt om man kan svetsa...
sen går det väl att blästra bakdelen om den inte är alltför dålig...
med mera...
så visst går den väl att rädda om man vill men det är ju inte värt det.
Med tanke på att du bor i norge så kan det väl vara värt att få det fixat. Kostar uppskattningsvis 10 000:-, eller 15-20 000:- om hela bilen måste lackas om. Beror sig på hur bilens skick är i övrigt, och på hur långt den gått!

Det där var faktiskt den rostigaste E34 jag någonsin sett! :-(

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Har likande problem på min -96. Här: Länk

Men det är oxå den enda rosten istortsett dörrarnas nederkanter.

PeterB
Länk
Juhas 530i
Hej Kalle! Om man nu skulle bestämma sig att fixa bilen hur går man till väga då? Är det rostlagning först på nån karosserifirma och sen lack, eller fixar lackeringsfirmorna även rosten innan dom lackar? Jag har haft Estland i tankarna, jag tror att det kanske skulle gå att få lite bättre pris därborta för det är nog hellack som krävs här.

Mvh Juha
Jag skulle införskaffa 4 rostfria (rättare sagt så rostfria det bara går..) dörrar samt rostfri baklucka. Sedan skulle ja själv börja slippa/kapa bort så mycket rost det bara går från övriga angripna delar...Därefter köra bilen till en plåtverkstad/lackerare o låta de svetsa upp det som behövs o sedan lackera om hela bilen, inklusive dörrgångarna. En grov gissning är att ett sådant arbete skulle kosta runt 20000 i Estland (fick pris på 1400Euro för min bil inkl sk "mellanslip" från Automaleri i Talinn, frågade bara av ren nyfikenhet)

Juhas 530i
Dawwe!
1400 Euro för nedslipning och hellack alltså. Det låter inte så farligt. Men att skaffa 4 dörrar plus baklucka kostar nog mer än 10 000 kronor skulle jag tro. Plus att sen får man väl flytta över elhissarna från de gamla dörrar till de nya, inte så kul när man inte har nåt garage och inte alltför många verktyg, plus att man inte har tid.

Om det däremot skulle gå att slipa bort rosten utan att byta dörrar och lucka kan det kanske vara värt ett försök. Trösklarna är ju också rostiga men det är väl relativt lätt att riva bort skyddsmassan (av plast?) och göra rent och spraya med rostskyddsfärg. Underredet på bilen är faktiskt utan rost.

Heter lackfirman i Tallinn Automaleri? Råkar du ha ett nummer dit eller har dom kanske en hemsida? Jag skulle ju kunna skicka lite bilder till dom.

Jag har egentligen tänkt att sälja bilen och det stora ekonomiska spörsmålet är nu om det är lönsammare att rusta upp bilen och sälja med ett högre pris eller bara dumpa bilen som den är.

Mvh,
Juha
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Länk

Jag har själv tänkt ta kontakt med dom men det har inte blivit av än.
Har också en del rost på min men inte lika mycket som din har av att
dömma på bilderna.

Mackan

Ps. Berätta här hur det går om du tar kontakt DS.
fyllecaj
kalle var får du det jobbet gjort för under 20000 kr? hör av dig så fixar jag bilar
med bra resultat en bra hellack kostar minst 15000 om man lämnar bort utan att göra något själv
30-35000 kronor minst med hellack o allt säger min källa om det ska bli bra
mycket plåt o mycket spackling tar väldigt lång tid att få bra
i öst kan du inte gnälla om det är dåligt spacklat då får du en fot i ars..et

juha hittar du inget bättre?
vad kostar en sådan du visar bilder på?
Juhas 530i
Gillar Autopower skarpt! Lackfirmans hemsida ser ju lovande bra ut. Jag skall ta kontakt med dom på fredag ty i morgon är det väl helg. Skall återkomma och berätta hur det går!

Mvh,
Juha
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Dom är inte religösa i Estland, med andra ord ingen röd dag där imorgon.

Mackan
Juhas 530i
Fyllecaj.

Menar du bättre bil eller?

Mvh Juha
Cirka 10-15 000:- för en juste hellack (dock inte med rostlagning) är normalt pris (utan kvitto) enligt alla jag frågat. Fyllecaj får gärna betala 35 000:- eller för den delen 350 000:- för en hellack, och inbilla sig att han "får vad han betalar för". Det handlar nog mer om vem man lämnar till än vad det kostar. Fuskare finns i alla prisklasser!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Pe
130
Peteess
520i -88
Lackar dom bilar som dom gör hemsidor lämnar jag inte bilen dit!
Juhas 530i
Peteess.

Varför? Motivera!

Jag läste bara hastigt igenom men dom hade ju ganska utförliga beskrivnar om vilka typer lack dom använder, hur arbetet går till, hur man kan rostskydda sin bil och etc. Nu var det ju skriven på estniska, men estniskan är besläktad med finskan som i sin tur råkar vara mitt modersmål.

Sen är ju hemsidan i sig förhållandevis betydelselöst, gör dom fina hemsidor men kan inte lacka bilar lämnar man ju inte bilen där och vice verca. Det är ingenting som säger att jag måste lämna bilen där, det var endast en tips jag fick från denna fina sajten. Självklart åker jag och kollar stället innan jag gör nånting...

Mvh,
Juha

fyllecaj
kalle plockar du av och på bilen själv då för dom pengarna då ?
det tar lite tid och tid kostar pengar
ska manbehålla bilen så kan det vara värt att betala extra för ett bra jobb
men ska man kränga för att tjäna pengar så kan ju ditt alternativ vara bra
det handlar bara om ens samvete då
har du nån koll på vad rostlagningen kan kosta så att juha får en totalkostnad
det var nog det han var ute efter
det var därför jag tyckte att din kostnad var galen
kan du ge juha bra tips om vem som kan göra det jobbet han vill ha för dom pengarna du säger?

jag håller med dej för 350000 får man nog ett bra jobb men det tror jag inte det var det juha villveta då hamnar man ju lite fel när man ska sälja
fyllecaj
kalle du behöver inte håna folk för att deras åsikt avviker från din eller hur
vi har alla olika referenser och krav
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.