AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
688

tänkte köpa en bmw

tänkte köpa en bmw för att ha till och från jobbet och funderar på denna är det nått att ha?
var och provkörde den idag och enda jag kunde upptäcka var att den pendlade mella 600-1400 varv på tomgång.
kan det bero på att det satt öppet fillter kanske?

BMW 525
Årsmodell 1992
Färg Svart met
Mil 18.400
Kaross E34 (5-Serien)
Automat Nej
Touring Nej
Län Södermanland
Stad Eskilstuna
Pris
20.000:-

Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Angående pendlande tomgång så beror det troligen på defekt lambdasensor. Har bytt den på 2 tidigare bilar med m50 motor och dem pendlade också så som du beskriver.

Bilen på bilden ser fräsch ut, informationen du gav om bilen var ju inge vidare. Spela roll om den finns i Sörmland eller om den inte är en touring.. Ta upp saker som är relaterade till bilen så som service? Dokumentation? Servicebok? Hur var skicket? Hur uppträdde bilen annars på? Saker som är bytta? Hur har det gått på besiktningen? 18400 mil är rätt så lite för en så pass gammal och körvänlig bil, går det att verifiera via dokumentation?

Kolla i menyn till vänster, där finns en rätt så komplett lista som beskriver vad man ska kolla på när man kikar på en bil.

Om motor, drivlina går bra och skicket är bra så tycker den borde vara värd dryga 15 lappar med tanke på lambdasonds bytet. Det grejar man själv, kostar 1700 för en ny. Att lämna in den på verkstad för att få det åtgärdat får du räkna med en halvtimmes/timmes debitering, dvs ca 2500 kr nånstans.
Tack för tipset.
Det är ingen servicebok med. Han säger att han har bytt oljor o sånt som man ska.
Den gick bra o jämt övrigt. Det var egentligen bara tomgången som var problem och frågetecken.
Omlackade trösklar. Kraftig p-skada fram och saknar mittnav till fälgar.

Fräsch... nej. Ser dock ingen rost.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hmm, vid närmare tittt så får jag ta tillbaka mitt uttalande om att den var fräsch, första intrycket var att den såg fräsch ut. Men som E38B12 säger så är den ju skadad fram, träsklarna är omlackade och ja, saknar mittnav till fälgarna.

Men den föreföll att vara i någolunda fint skick i första anblicken :)

Tomgången kan bero på det öppna luftfiltret men jag satsar en slant för lambdasonden!
jag tror jag skicppar den och letar efter en annan bil även om den gick bra så det verkar ju lite skumt...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Verkar lika bra för den kan mycket väl ha rullat 40 000 mil, om han säger att han har bytt oljor och sånt som man ska så hur ska du veta om han ljuger eller inte om han inte ens kan visa upp några kvitton?

Nej, det känns inge vidare direkt. Kan i värsta fall bli en dyr affär.

Mitt tips är, hitta en väldokumenterad e34 med m50 maskin. Dem håller länge. Kolla bara efter rost, bra dokumentation och skicket!

Det finns en lista här i menyn till vänster, den tar upp vad du kan titta på när du granskar en bil.
vet att det kanske är svårt för er att avgöra men tror ni den här kan vara nått?
den är ju svensksåld i alla fall.
är det nån som vet vad som menas med nerlackad?
Länk
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Nerlackad betyder att trösklarna och nederkanten på fram och bakkofångare är lackade i bilens färg.

mackan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.