AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
645

Tips tack, vill köpa E36

Hej, funderar på att köpa en bmw e36 årsmodell 90-93. Finns ju alla möjliga prisklasser på nätet trots att skillnaderna inte alltid verkar så stora.
Kan man hitta en vettig bil för runt 15 000kr som kan vara värd att köpa? Och vad bör man titta efter för slags fel innan bilköpet?
en e36 för 15 000 tror jag inte är i speciellt bra skick , men en e30 320\ 318is kan man nog få för dom pengarna ,
skulle isf satsa på is för 320 är så himmla trött
"Kan man hitta en vettig bil för runt 15 000kr som kan vara värd att köpa?"

Nej.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
E36 kom tidigast 1991, de är ofta i mindre bra skick om de inte ägts av pedanter.

En e36 för den pengen är en 316i/318i med den mindre lyckade m40 maskinen och i i 15 000 kronors prisklassen kan man inte förvänta sig allt för mycket.

Du får nog spara lite till, dessutom när du köper en t.ex. 318is e36 för ca 25 lappar så tro inte att det är gratis att ha den sen. En så pass gammal bil behöver reparationer, mer eller mindre.

Hittar du en 316i/18i för 15 000 kr så lär kamaxeln behöva bytas, rost lagaas och allmänt dåligt skick. Undantag finns ju. Men det är viktigt att tänka på att en bil i den prisklassen ofta behöver reparationer som inte är gratis.
Hmm, låter ju som kloka ord. Man har ju hört att bmw ska vara bland det roligaste som finns att äga. Och då jag inte vet så oerhört mycket om den tänker jag ju att den bör hålla ungefär lika länge som andra bilmärken från de årtalen (90-94). För ser man tex till bilmodeller som mercedes tja, 190/200E så rullar dom ofta en bra bit över 30 000mil. Lika så audi 80/100 modellerna.
Men ni som vet, ni säger alltså att det kan bli mycket dyrare att investera en bmw 318i eller en 520i eftersom att det ofta är mer slitagedelar som behöver bytas ut på dessa. Är det korrekt uppfattat?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

anty85:
Det beror ju helt på vilket annat bilmärke du jämför med och om du har tänkt skruva själv. Jag skulle inte tro att det är dyrare att hålla en BMW i liv än vad det är att hålla en motsvarande MB eller Audi vid liv.
Du får säkert ett billigare bilägande om du köper en Volvo 740 men eftersom du har hittat till det här forumet är det säkert inte intressant =).

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.