|
|
|
|---|---|
|
jag kör 4st 5.25 på cd.n det är + och - direkt på batteriet.. sen kör jag 6x9er på ett steg,,, lågnivå och + går på samma sida i bilen bak,,, + kabel är cirkus 8mm eller nått sen jorden har jag 2st tunna kablar "hadde inget annat"... som sitter jordade i karrosen,,, 6x9erna är dom enda som visslar och dom visslar bara när bilen är igång... kompisn har lika dant men inte lika högt som jag . jag har fått veta att man ska dra + och lågnivå på olika sidor "tilloch med isolera dom med folie"... sen att jorden alltid ska va grövre en + en annars andvänder steget remoten som jord. nån som vet vad felet kan va . vad som ska åtgärdas: tack sam för svar, | |
|
det du får är "genartorsus" dvs en störning som alstras av din bils elsytsem och tas upp i lågnivå signalen, brukar funka med att lägga i ett avstörningsfilter, finns billiga på tex kjell & co och liknande för typ 100-200:- Linus |
|
| dvs en Isolator , Jorden till slutsteget behöver inte vara större än +:en utan lika stor funkar bra för den är ju oftast betydligt kortare än + kabeln. | |
|
Lite skrönor är nog inblandade här.. " isolera med folie, remoten som jord" osv. Problemet beror på små potentialskillnader på jordsidan i systemet, vilket är ofrånkomligt i bilar med chassiet som gemensam ledare. Att störande magnetfält tas upp direkt av t.ex signalkablarna är sällsynt. En jordavbrottsenhet, jordisolator, galvanisk skiljare (samma sak, olika benämningar) på signalkablarna löser säkert problemet. Kopplas in enkelt med RCA-kontakter osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.