AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.095

Avställning innan inbyte...

Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
F o m imorgon är jag återigen med i BMW ägarklubben :)
Otroligt skönt att, efter ett år av otrohet med ett svenskt bilmärke, komma hem. My bad :)

Jag har en fundering för övrigt ang. mitt köp. Jag lämnar in min nuvarande bil (har jag sagt hur skönt det är att göra det rätta) men det är faktiskt första gången jag köper en bil hos bilhandlare med inbyte och frågan är alltså om jag skall ställa av den innan och få tillbaka fordonsskatten som jag nyligen betalade. Annars kommer bilhandlaren att kvittera ut dessa pengar - och tanken svider, man känner sig ändå redan våldtagen av karl’n ;)

Vad brukar man göra? Kan ju vara en självklarhet för alla andra man ja brukar ju ofta blir förvirrad av just sådana saker :D

Tack på förhand
Pasha

Jag gjorde så en gång och ställde av bilen dagen innan jag skulle lämna in den, bilhandlaren blev inte glad... Gjorde så för att jag hade betalat skatten 2 månader innan och ville inte bjuda bilhandlaren på dom pengarna.

Annars så brukar dom flesta bilhandlarna betala tillbaka skatten om det rör sig om mycket pengar. läs över 700 kr.

Keep Your Distance!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tror dom flesta bilhandlarna ser det som en bonus, men eftersom bilarna dom säljer (nästan) alltid är avställda, är det inte mer än rätt att göra det själv också. Skatten betalar du ju i förskott.

BMW CS #5206
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Pasha:
Du har väl något form av avtal skrivet med bilfirman, står det inget där i det finstilta om att eventuell fordonsskatt på inbytesbil skall tillfalla bilfirman?

//Stenback
Pasha: Pengarna är dina så det ska vara lugnt,dom ställer ändå av bilen direkt dom fått in den.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är helt inne på Stenbacks linje.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

mattias h:
Fast bilfirmor har ju möjlighet att göra ägarbyte mycket snabbare än vad man har som privatperson. De gör det väl direkt mot bilregistret medan vi vanliga får skicka in.

Det skulle förvåna mig MYCKET om de inte gör ägarbytet först och avställningen sedan.

//Stenback
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Heh, man är fortfarande kluven... Det är mina pengar, och jag kommer att åka på skatten för nya bilen också. Och det rör sig ändå om c a 1500 i åtrebäring.

@Stenback: Jag har inte läst något avtal än, allt skedde muntligt, per telefon, förutom provkörningen - läsa, ja detta gör jag först idag när jag tar över bilen... Kom på det igår, lite sent kanske.

Å andra sidan, man får återigen köra omkring i en BMW - så det kanske jämnar ut sig. :)

Ja tar och snackar öppet med säljaren...han kanske kan bjussa på den första halvårets försäkring eller något.

Hur som helst - good to be back

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag ställer alltid av bilarna innan jag lämnar dem. Hittils har ingen protesterart, varken Saab eller BMW. De har bara konstaterat att den är avställd och att de måste hänga på grön skylt. Enda som de har vart intresserad av gällande skatter nu är om jag vart in i Stockholms tullar senaste dygnet innan jag lämnat bilen.
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
En follow-up...
Jag frågade honom bara hur vi skulle göra...och då gick han bara in på kontoret och instruerade någon att föra över krediteringen till mitt konto! Inga bekymmer, killen var helt reko. Eller så tjänade han riktigt bra på mig redan så behövde aldrig ta striden, fick t o m nästan full tank - bör kanske oroa mig. :)))

I alla fall, all heder åt BMW i Danderyd - nu är bilen i min ägo hur som helst och jag är såååååå glaaaad

Ha en trevlig helg
Pasha
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
NEJ!

Man tar som handlare först alltid IN bilen på firman, SEDAN ställs den av! Man kan som kund LÄTT komma överrens om huruvida bilskatten skall tillfalla firman eller ägaren! Det beror på vad som skrivs i kontraktet, nämligen. Så där är det HELT upp till inbytande ägare att vara vaksam över hur mycket skatt där finns kvar. Vi betalar tillbaks ALLA belopp över 500:- om ägaren enl. kontraktet så önskar!

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
O vi är faktiskt inte "hästhandlare"....Fy skäms på Er... ;-) MEN om Ni träffar på en sådan, så slå honom/henne litet från mig...;oDD

/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.