AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.803

Ryckig gång vid gaspådrag?

La
63
Latti
520i, sedan -04
Ryckig gång vid gaspådrag, vad kan det bero på?
Jag har bytt bälgen mellan luftmängdmätaren och spjällhus (trasig innan), kollat tändspolar och stift, bytt vaccumslang, men fortfarande rycker den vid kraftigt gaspådrag???
Jag äger en BMW 525i-92.

Jag har samma problem med min e34:a men ingen verkar kunna svara på vad det är.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Bytt bränslefilter nyligen?? Annars kan det vara en orsak. Min gick väldigt ryckingt, främst på låga varv. Efter bytet försvann det.
La
63
Latti
520i, sedan -04
Vart sitter bränslefiltret, någonting som jag själv kan göra?

De sitter synligt om du lägger dig under bilen vid höger backdäck. Syns tydligt att det är ett filter (i en grå metallbehållare). Inga problem att byta själv, så länge du kommer åt.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Är den värre vid några speciella varvtal
FAF
För mig är det vid gaspådrag mellan 1500 och 3000 varv. sedan upphör problemet.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
designmaster:

Kan nästan garantera att det rör sig om bränslefiltret. Åk och handla ett på mekonomen, kostar 174 kr. Tar ca 30 min att byta på en "gör det själv" station.
La
63
Latti
520i, sedan -04
Köpte en luftmängdmätare från skroten igår, bilen gick betydligt bättre efter bytet, men efter ett tag började den "hacka" igen., Du säger att jag ska byta bränslefilter?!

LexCom:

jag har redan bytt filter. Blev tyvärr inte bättre med det.
Mvh Jon
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
designmaster:

Hur mår tändstiften och tändspolarna?
La
63
Latti
520i, sedan -04
Dom mår prima, bytt stift och kollat spolarna.

le
234
leszek
BMW 535 -88
kolla efter sprickor ifördelarlocket...
Runt 700 kr för lock samt rotor på Biltema...
KF
26
KFK
523i Touring -99
Sitter inte fördelarlock på 525i -92,, Hade problem med min 525i touring -92 alldeles nyss jag oxå, kollade även jag tändspolar tändstift mm utan resultat, min gick dåligt på låga varv + ryckte till ibland på tomgång.

På min var de lamdasonden som va felet,, köpte en sån universal på motornord för 395:- (om man har bosch system) = (2 st vita & 1 grå & 1 svart kabel till lamdan, samma färger som orginal)
Mät upp den med en voltmeter genom att jorda ena stiftet på voltmetern i chassie och den andra i de fyra olika kablarna, kommer ej ihåg vilket som de gav utslag på, kontakten sitter siiter under insuget på förarsidan, sitter lite trångt till men det går. Kolla om den pendlar, ska pendla ganska fort mellan ca 0,2-0,9 annars är den död,, motorn måste vara igång under mätning!!

Hoppas du hittar ditt fel:)
le
234
leszek
BMW 535 -88
Sorry - var inte uppmärksammad över modellen. Som sagt - hoppas det löser sig...
Hej,

Jag har samma problem med min 520 från 91. Har ingen riktig koll på vad det kan vara för fel. Ska höra med en verkstad.
Dock var slangen till luftmassamätaren sprucken, så jag bytte den och hoppades att det kunde hjälpa. Kopplade även ut batteriet ett tag för att "nollställa". Lambdan och luftmassa. Men ingen skillnad.

Så vet inte riktig vad jag ska göra nu, men kanske kan vara Lambdan.

Ganska jobbigt att köra med bilen i stadstrafik dock, annars inga problem. Över 3000 varv eller om man inte accelererar så är det ingen fara.
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Det är relativt lätt att mäta lamdan.

Svart kabel, signal. Ska ligga på ca 0,5 volt (referansspänning) från styrdonet.

Grå kabel är signaljord till lamdan.

När lamdasonden blivit varm (motortempen) så kopplas sonden in. Då ska den pendla mellan 0,1-0,9 volt. Hoppa frekvent flera ggr per sekund.

Prova gärna mät i de vita kablarna, det ska ligga 12 volt här till förvärmning av lamdan (saknar det på min!!!=sonden blir inte varm tillräckligt)

Mvh Jonas
le
234
leszek
BMW 535 -88
hmmm... 480mogge - har du en 480 ståendes i garaget???
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Nu har jag kanske hittat nåt:
Den har ryckt och tvekat vid gaspådrag en längre tid och jag har bytt kontrollerat ALLT tycker jag.
Idag var den sämre än vanligt och då gjorde jag en mätning på tändspolens sekundärsida= 10Kohm= ca 4 Kohm för mycket.
Tog då gummiklubban och knackade lätt på spolen, resultat -avbrott!!
Kan det här ha varit felet hela tiden??
Då är frågan, vilken spole kan man prova med. Går det att sätta dit "vad som helst". Vill helst inte köra sönder styrboxen..
Var inne och tittade på OEM och det verkar rätt rörigt vilken typ av spole bilen ska ha.
Hasso, med din erfarenhet, har du något svar.
FAF

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.