|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Javisst, inget rassel. Normal rasslar den inte heller när den bara varit avstängd en halvtimme. Enligt min teori skulle den då ha kvar tillräckligt med oljetryck i VANOS-kretsen för att vara tyst. Om den kretsen håller tätt så berörs ju heller inte den oljan vid ett vanligt oljebyte. Ja, tror att det behövs en hel del skruvande för att byta backventilen, medan däremot magnetventilen verkar vara någorlunda lättbytt. Detta är dock bara teorier, kanske finns någon här som har bytt dessa delar och vet hur svårt det är i praktiken? |
|
|
Jag tänkte att jag skulle byta magnetventilen och kollade med Bmw verkstaden men dom hade inte den hylsan man måste ha (långhylsa). Men skam den som ger sig så jag gjorde en själv men har inte haft tid att byta. Personligen tror jag att om vanosdrevet börjar bli slitet så töms den på olja om den står ett tag. Det kan också vara hydralsträckarna till kedjan mellan kammarna som ej håller trycket vid stillastående. det med backventilen låter intressant skall kolla på en motor jag har på jobbet hur den sitter. Ha det bra i sommarvärmen.... |
|
|
På sidan 7 och 8 syns det ganska bra var backventilen sitter: Länk Håller med om att det nog finns fler ställen än backventilen och magnetventilen där oljan kan läcka ut. T ex sitter det 3 tätningsringar på främre delen av kamaxeln. Intressant att se om byte av magnetventilen kan hjälpa. |
|
|
Har nu testat att byta magnetventilerna och nog tycker jag att den blev betydligt tystare vid start (min motor har ju alltid tystnat ju efter c a 1 sekund). Jag bytte på onsdagkvällen så det har blivit ett antal starter sedan dess. Vågar dock inte tro på en varaktig förbättring ännu. Ska det bli helt tyst måste nog flera delar bytas. Backventilen sitter precis innanför magnetventilen, men det är osäkert om den går att få ut utan att demontera stålpackningen. BMW verkar ha uppdaterat magnetventilen 2 gånger. Nu sitter den senaste versionen i. De jag demonterade var mellanversionen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.