AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.378

4,4 V8 med vanosrassel?

Sida 3 av 4
Pi
20
Pinto
535 GT d -14
Är det någon som har haft ett dunkande ljud som jag och sedan bytt vanosen? I så fall blev den tyst?
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Pinto, jag har rassel kort tid vid start och sedan lite ljud på tomgång.

Men du får gärna komma och lyssna på min om du vill, RS bil har haft min inne men de säger att det bara är kosmetika och man kommer inte göra något åt det.

///Mvh
Sibbe
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej på er!
Min gissning är att det finns koks och slagg som ligger kvar. Detta kan man få bort med engine flush. Kostar som ett normalt oljebyte och tar bort ALLT skräp i motorn.
Mvh
Asken
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Ok, men om det är beläggning så borde väl inte de ge slammer/rassel, borde bli värre efter en rengöring eller ?

Jag har hört att man skall vara försiktig med rengöring av motorn eftersom det löser upp smuts och avlagringar som kan sätta igen smörjkanaler mm.

Men tror ni det kan hjälpa så är det ju helt klart värt ett försök.

///Mvh
Sibbe
Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hittade en bra film på vanos knack rassel tick eller vad det nu brukar kallas.

Länk

Tycker inte det låter normalt i mina öron..

/Daniel
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
så där låter två av tre M5 E39 jag har i bekantskapskretsen. Inte kul, troligen inte normalt heller, men det verkar inte vara någon fara för motorfunktionen. De går som skållade troll....

Mvh Johan
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Lånar tråden och hoppas på svar.
Min 528 98- låter som en diesel och deet följer med varvtalet en bit (har inte provat att gasa mkt).
Låter vid uppstart och även när den blir varm, men inte som i filmen här ovan utan mer distingt och inte så snabba "knack".
Jag hoppas inte att det är något lager, men man vet ju inte.
Jag ska byta den hydraliska kamkedje spännaren (195kr) och hoppas att det hjälper.
Någon som vet om det är en slit del som bör bytas eller ska den hålla bilens/motorns livslängd?

Mycket tacksam för svar!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Johan: Skulle inte köpa en M5:a som lät sådär iaf.. :S

DonCorleon1: Motorn som sitter i 528:an brukar inte vara utsatta för några problem alls, och brukar rulla på i minst 30 tusen mil innan man bör kontrollera kedjan och spännare.

Enda erfarenheten jag har från distingta knack är tyvärr vevlager eller en totalt slut vipparm, men det är svårt att säga när man inte har hört det själv...

Men vi får hoppas på att kamkedjespännaren hjälper iaf =)

/Daniel
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hittade en annan motor med kass vanos.

Länk

Låter härligt ellerhur =)

/Daniel
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Som Asken nämner så kan just gammla avlagringar skapa oljud.Hade ett liknande oljud i en M50 som efter rengöring blev nästan tyst.Även vevhusvent hade i mitt fall en inverkan,denna var ganska igenkoksad.

Mvh/Micke
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Ska försöka kolla bolen imorgon och byta spännaren.
Han inte göra det idag, kopplade in ny stereo och drog kablar till baslådan.
Återkommer med info om hur det blev!

Tack för svaren!
Då man läser här på begagnatguiden så framgår det att det kan rassla lite vid kallstart och att det då är Vanos som låter,vilket inte har någon betydelse för motorns funktion.
Men man kan ju undra varför det bara låter på vissa bilar och vilken olja som SKALL användas.

Trodde alla Bmw verkstäder använde samma olja..!!

Har man nu servat bilen hos en Bmw verkstad så utgår i alla fall jag att de har använt rätt olja..??

Finns billigare "rätt" olja också?
Såg att Valvoline tog ca 800 kr för en 4 liters dunk för longlife olja.
Brukar betala 1400 för oljebyte hos Bmw.
Med det priset lönar det sig inte att serva själv.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag har hållt på och grejjat en del med att den rasslar till kort vid kallstart, mer när motorn varit genomvarm och är inne på att det beror på att oljan i filterhållaren rinner tillbaka ner i sumpen via oljepumpen. På min är det precis samma rassel som efter man bytt olja på bilen fast det är inte så långvarigt som efter ett oljebyte, c:a ½-1 sekund men är störande.

Frågan är om det finns någon backventil som slutat funka i filterhuset eller om det är oljepumpen som slitit in sig och därmed släpper förbi oljan när den är riktigt tunn flytande(varm). Jag har provat några olika oljor utan resultat (Shell helix ultra 5W-40, Mobil 1 OW-40, båda LL98 el LL01 godkända).

Nästa sak att prova är att lägga filtret ner så det inte trycker ner oljan i sumpen igen, kan kanske hjälpa men då måste man fixa en annan konsoll. Det bör rätta till problemet förutsatt att det är på pumpsidan som det rinner tillbaka, annars kan det bli värre (tycker inte att det borde kunna rinna åt andra hållet). Ett lock i plexi hade hjälpt.

Frågan är dock om det finns någon backventil i filterhuset, nån som vet ?

Länk

Skulle det ev. gå att sätta dit en ?

///Mvh
Sibbe
Länk
Bimmer Seb, hur länge lyser oljetryckslampan när du startar?

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
-Vet ej, mäter vid nästa start efter varmkörning.

///Mvh
Sibbe
Länk
Apropå backventil så sitter det en i varje topplock för oljekretsen för vanos, No 8 på bilden:

Länk

Enligt en beskrivning av M62TU-motorn är dess uppgift:

"A check valve is positioned forward of the solenoid in the cylinder head oil gallery. The check valve maintains an oil supply in the VANOS transmission and oil circuits after the engine is turned off. This prevents the possibility of piston movement (noise) within the VANOS transmission system on the next engine start."

Magnetventilen (the solenoid) är No 9 på den här bilden:

Länk

En möjlig förklaring till knack ett par sekunder vid start skulle kunna vara att i vissa M62TU-motorer får antingen magnetventilen eller backventilen svårt att hålla tätt med tiden. Oljetrycket försvinner då när motorn är avstängd och vid start knackar kolven tills oljetrycket byggts upp igen av oljepumpen. Om man tittar i ETK verkar magnetventilen ha blivit uppdaterad att par gånger så det kanske är den som är boven i dramat.

OBS detta är bara en teori så kritisera gärna resonemanget.

Magnetventilen verkar vara tämligen lätt att byta medan backventilen ser ut att kräva att hela vanosmekanismen demonteras först.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
I em kollade jag och lampan slocknar rättså snabbt, nästan innan motorn varvat upp ordentligt. Eftersom kupe fläkten gick upp på fullt så hörs knappt motorstarten...

Länk

Texten längst upp var ju tämligen passande, frågan är hur de sitter och om man behöver riva mycket för att kunna byta dem, står det något om arbetstid etc för byte?

Som jag läser texten ovan sitter backventilerna innanför solenoiden, då är det nog en del som behöver lossas innan man kommer åt dem.

Bumse, har du samma symtom som mig på din 740 ?

///Mvh
Sibbe
Länk
Tack för ljudfilen. Ja det var lite svårt att höra startmotor och motor men nog verkar lampan slockna snabbt.

Min motor knackar c a 1 sekund vid start om den stått några timmar, men sedan är den tyst.

I TIS finns returventilen beskriven under topplocksjobb och då förutsätts att allt som har med VANOS att göra redan är demonterat. Jag tror att det är stålpackningen (No 3 på bilden:

Länk

som håller returventilen på plats.

Tydligen är returventilen gängad på insidan så att den kan dras ut med t ex en glidhammare. Ett sätt att ta reda på om returventilen går att byta genom magnetventilens hål kan ju vara att köpa en packning och en returventil och se om ventilen går fri genom hålet i packningen.

BTW; Idag bytte jag olja på bilen. Jag förfyllde inte filterhuset utan startade motorn med huset helt tomt (d v s oljepumpen fick fylla det). Det tog visserligen några sekunder innan oljetryckslampan släcktes men det hördes inget knack vid starten. Motorn var genomvarm när jag tappade ur den gamla oljan och bytet tog c a en halvtimme.
Ser att jag skrivit "returventil" på flera ställen - ska vara "backventil".
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Menar du att motorn lät som vanligt (inget rassel) när du startade med ett nytt filter i ett tomt filterhus ?

Med andra ord så måste man demontera rejält om man skall prova att byta backventiler och ev även solenoiden, utan att egentligen veta om det hjälper.

///Mvh
Sibbe
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.