AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.379

4,4 V8 med vanosrassel?

Sida 2 av 4
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Vad är det för ljud (skrammlar/rasslar/viner etc), det enda jag har hört är ett rassel vid uppstart med kall motor under c:a ½ sekund. BMW tittade på detta men säger att det inte var något farligt. Det beror på att Vanos ej får upp trycket fort nog enl RS-bil.

///Mvh
Sibbe
Länk
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Pinto: Om det är ett dunkande ljud som påminner om ljudet från en diesel är det samma ljud som jag har. Mitt kommer också bara då motorn är varm. Som jag skrivit ovan så säger bmw att det bara är en skönhetsmiss eller "arbetsljud från vanos" som dom kallade det att det inte är farligt på något sätt .
Men det är ju grymt irriterande, kan komma på mig själv med att skruva ner musiken bara för att få sitta och reta upp mig själv på ljudet ;)
Ska testa att byta olja till Valvoline synpower 5W-40 som Hasso rekommenderar ovan vid oljeservicen om några månader.
Det kanske kan vara nåt för dig med?
Pi
20
Pinto
535 GT d -14
Tack för svaren.
A_Persson verkar ha precis samma ljud men jag funderar om det är vanosen eller kedjan.
Du Bimmer seb har du förtroende för RS-bil?
robert pentén
menar ni ett snabbt tickande ljud? som tex spridar ljudet fast högre, man hör det när man åker i stan mellan bilarna då hör man det ett tyst snabbt tick tick tick tick som sagt ofast när den är varm.

ska testa byta olja, måste det vara valvoline synpower funkar det inte med någont annat bara det är 5w-40?

Pi
20
Pinto
535 GT d -14
Det är ett dovt dunkande ljud som man hör från framkanten på topparna som följer motorvarvet.
Det hörs inget vid kall motor men blir högre när den blir varm.
Man blir mycket orolig förstås och undrar vad det är.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Pinto, jag tycker RS-bil varit bra de gånger jag haft kontakt med dem, speciellt en mek som heter Anders. Men tycker att sista besöket där jag bytte framrutan var lite slarvigt utfört, regnsensorn funkade inte som den skulle (Tappat minnet !?) och kåpan till den på insidan var inte fastsatt ordentligt. De kan även vara dåliga på att meddela status och man får ligga på dem lite men det är väl ingen skilland mot andra firmor som jag varit hos.

Hoppas det löser sig för dig.

///Mvh
Sibbe
Länk
Johan
Har det hänt nåt nytt under sommaren?
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Om det är AP Johan du menar så har han sålt X5'an.

///Mvh
Sibbe
Länk
Pi
20
Pinto
535 GT d -14
Nu är oljan bytt men ljudet är kvar precis som innan.
Jag tänkte att jag skulle byta kedjan men har ingen lust att riva halva motorn så jag kontaktade en känning i motorrenoveringsbranchen.
Det finns inga öppna kedjor på marknaden men dom skulle göra en åt mig i Tyskland. Den kedjan som sitter i BMW är annorlunda uppbyggd än T.ex Saab annars hade det inte varigt något problem.
Jag återkommer när kedjan är bytt (om jag får någon) .
Intrressant! Vi väntar med spänning!
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
Bimmer Seb

bytt INTE till en tjockare olja när du har hydrauliska lyftare det gör bara responsen på dom mera slö än vad det är redan nu utan gå ett steg mot tunnare och högre viscositet, som kan enligt vissa oldtimer mekare göra mera skada än nytta om du har för tjock olja i dom.

bytt bara till tjockare olja om du har ram lager/kam axel missljud inte annars.

------------------------------
ska snart införskaffa en dunk med valvoline synp5-40 smörjan nu när min tjuga pennzoil performax e slut.

hoppas på at blir av med en del av rudolf soundet på min 540.

Noll visionen,
Det är INTE farten som dödar det är det plötsliga stoppet!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag har även jag redan provat att byta olja ett snäpp, från Castrol LL04 0W-30 till Helix Ultra 5W-40 och det är knappt inget rassel vid uppstart nu tycker jag, men det har ju blivit kallare med.

Sweeper, jag har bara hällt i olja efter vad BMW's rekomendationer säger. Denna 5w-40 är med på listan (TIS).

///Mvh
Sibbe
Länk
Pi
20
Pinto
535 GT d -14
Nu har jag fått kamkedjan bytt. Vi startade upp den och till min förtjusning så var det tyst MEN när jag har kört lite så kommer ljudet tillbaka (varför kan man aldrig få vara glad....) Det gick mycket smidigt att byta kamkedjan vi gjorde ett verktyg så att kedjan inte skulle kugga över när vi drog runt den. Nu har jag en frisk kamkedja i allafall. Jag fortsätter sökandet efter det mystiska ljudet.
Pinto, det där med öppen kedja låter intressant. Går det att få fram flera?
Hade inget rassel på min 540 men ibland liksom plingade det till när jag kallstartade, fick känslan av att någon kedja var lite lång och liksom stötte emot något vid start. Efter plinget hördes inget alls det lär helt normalt, helt utan rassel

Pi
20
Pinto
535 GT d -14
Bumse60, Hör med Thorbjörn på Borlänge motorrenovering han fixade min.
Tack Pinto!
Je
68
Jerry E
540iAM-00
Har sedan två tankar tillbaka övergått till 98 okt.
Vanosrasslet försvann omedlbart, men kom tillbaka en liten liten aning efter några veckor. Men jag vill påstå att det är stor skillnad mot när jag tankade 95 okt. Kan detta verkligen vara avgörande???

Har även noterat att motorn inte mycket kortvarigt går upp på mycket högt varv (ca 3000 Rpm) vid start (som diskuterats i andra trådar på forumet).

Dock kan jag inte påstå att jag märkt minskad bränsleförbrukning som antydits att 98 okt medför. Jag kommer att fortsätta med 98 okt för att se hur bilen beter sig.

//Jerry Eriksson, Nyköping
53
3
530dA
530 dA touring -01
Låter som lyftarna, (som töms efter bilen stått et tag).

Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Jag tror ni alla kör på för fin olja. Dagen syntetoljor är ju inte mycket mera trögflytande än vatten...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.