|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Någon som har varit med om en 4,4 V8 med vanosrassel? den låter lite som en M5 E39, dvs rasslar till kort vid start och låter sedan lite dieselliknande på tomgång. Bilen går som en klocka, fullt drag genom hela registret. BMW har lyssnat och tittat men tycker det är en skönhetsfläck bara. Men om jag vill ha bort det, vad gör jag då? Jag vill minnas att Stephan bytte någon bricka på sin vanos, men var satt den? mvh Johan |
|
Tyvärr har jag inget tips till dig Johan, men jag hör ibland (oftast när bilen stått oanvänd ett par dagar) det fenomen som du beskriver. Jag är därför också intresserad av att höra om någon åtgärdat detta på M62-motorn. mvh. Jerry |
|
| Samma här, rasslar vid kallstart, även min förra 540 rasslade vid kallstart. Har ingen lösning, men tacksam för tips jag med. | |
| Kamkedjesträckare dåliga? | |
BMW-Lelle, kan det verkligen vara så pass enkelt? Har du hört om liknande fall? Det skulle ju vara helt underbart i så fall. Jag kan tillägga att min bil har gått 13700 mil, och jag är så säker man kan vara på att det stämmer. Mvh Johan |
Jag måste bara tillägga att det känns bättre nu när jag hör att fler har samma problem. Hittills har BMW och andra jag frågat kollat på mig med stora ögon och sagt att de AAAAALDRIG har hört talas om ett liknande problem.... Mvh Johan |
|
Johan: Jag har samma fenomen på min bil. Det är riktigt irriterande när motorn låter som en gammal diesel. Jag fick samma svar som dig av bmw att det bara är en skönhetsmiss. Jag hade bilen inne hos dom för byta av lmm så jag antar att dom undersökte kamkedjesträckaren. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Går tyst som en digitalklocka :) Prova att byta olja till Valvoline synpower 5W-40. ///MVH Hasso Länk |
| Hasso: Vilken olja är det som används normalt? Gjorde nämligen insp II i januari men det kan ju vara värt att testa en annan olja om det är så att det löser problemet eller om inte annat gör att det låter lite mindre. | |
| Johan: Jag fick höra att detta kunde vara orsaken till "rasslandet" på min M5 -99 innan jag förstod att det var "normalt" för min bil. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är väl nån svindyr slipperig slx 0W-30 eller nått sånt :) som töms i av BMW. Jag vet att det är skillnad på motorgången på olika M62 en del låter hårt en del går istort sett ljudlöst, vad som är anledningen ???. En långmilad maskin kan låta lite slamrig när den är kall pga större spel i motorn,men det försvinner normalt när bilen uppnår arbetstemp. Och har du kört bilen hårt ett tag kan även lyftarslamret öka en stund. ///MVH Hasso Länk |
| Min tystnar efter 3 - 4 sekunder, förra 540:in körde jag på bana vid ett tillfälle, det uppskattades inte, tror att någon eller några lyftare hängde sig tillfälligt, körde tydligen på fel olja den gången. | |
hape: Det beror på att oljan skvalpar runt i tråget om du svänger häftigt och oljepumpen får då i sig luft och då blir det luft i systemet upp till lyftarna vilket gör att de slamrar innan de luftat ur sig. Välkänt M62 fenomen. Tommie Goldhammer råkade ut för detta när vi var i Emmaboda förra året och han gasade som vanligt friskt i super stage.:) ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Johan, jag har med märkt att min rasslar till mycket kort vid start men bara ibland. Detta mäkte jag efter servicen, man börjar fundera på om detta kan vara något, men det är ju lite slabbigt: Länk Mvh Sibbe Länk |
|
|
Tycker min bil skramlar som f.. nu när det är såhär varmt (31C) vid kallstart, förvisso bara väldigt kort. Någon som vet vad det är som rasslar vid kallstart ? Det optimala vore att montera en liten kran vid returen från filter hållaren som man fyller vid olje byte, gäller att inte glömma den stängd bara ;-D, kanske skulle räcka/möjligt att fylla filterhuset vid byte på nått sätt ? Mvh Sibbe Länk |
|
| De 2st 540:or som jag lyssnat på har också haft ett oljud. Det lät precis lika på bägge två. På dem bilarna var det Vanosen som lät. Dock hade ingen av bilarna gått över 10.000 mil och ingen av dem äldre än årsmodell 2000 =) | |
|
Ni som inte har något problem med rassel vid uppstart, vad kör ni på för olja ? Funderar på att byta till lite tjockare tex Shell helix ultra 5-40, Mobil1 5-50, Castrol edge sport 0-40 eller dylikt. Mvh Sibbe Länk |
|
| Jag hade inget rassel i min, körde på Mobil1 5-50 på den. Nu har jag Castrol Edge Sport 10-60 på min 328 cab och i min nya 1-serie har jag ingen aning eftersom Bmw fixar det. | |
|
Är kedjesträckaren något som skall bytas vid vissa intervall eller är det en livstidsdel så att säga. jag kan uppleva ibland att det rasslar och då har motorn uppnått arbetstemp. Det rasslar typ på tomgång när jag låser upp garaget. Det låter då inte som en bmw 6:a i alla fall |
|
|
Har tidigare kört med Castrol Magnatec GTX, men vid oljebytet i veckan hällde jag i Valvoline Synpower 5W-40 i stället. Hiittills inget rassel vid start. Det blir intressant att se om jag blev av med oljudet permanent. Hasso: Tack för tipset! //Jerry |
|
| Jag har ett oljud från motorn (540 -01) men det kommer framifrån när den blir varm. Det kan vara kedjan eller vanos men vad jag kan förstå låter väl vanos mest vid uppstart eller? Är det någon som har liknande problem? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.