AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.513

m3 vs s4 biturbo

Sida 1 av 3
hur står sig en bmw m3 96-99 mot en audi s4 biturbo orginalbilar bägger två.
för audin är väl ganska lätt trimmad med turbo, då har väl inte m3an en suck..

finnen
orginal ska en m3 köra ifrån en s4 om de är den med 265hk du menar ,
men trimmas de så blir de nog inte lika kul längre
beror givetvis på förare. fäste mm men om man bortser från de
ja det var 265hk jag menade. det ligger nog nått i det du säger!

finnen
Original så mosar M3 3,2 S4.

Sedan kan man ju trimma sin S4 om man så önskar, men hållbarheten på dessa är inte den bästa ens i original, och sannolikt blir det inte bättre om man börjar trimma ;)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
precis s4ans V6 är inte den tåligaste som finns . men men senaste bilsport så körde en från polen 402m på 9+ sek så dom kan säkert röra på sej =)
men nu snackade vi i för sej orginal
S4 biturbo är en blysläde med överskattade prestanda. Enligt Länk behöver en original dryga 25sek på sig upp till 200. En Digit-Power-trimmad S4 med 310 hk förmår avverka 0-200 på 23,7sek Länk. Det är alltså ingen monsterprestanda och om du med M3 avser en 3,2 så har Audin inte en chans när det gäller acceleration upp till viss hastighet (om vi pratar +motorvägsfart).

Men som alltid så gäller det att skilja äpple från päron och om du istället menar vem som är snabbast över en viss sträcka, t.ex. 201m eller 402m är det inte omöjligt att t.ex. en chippad Audi (tack vare awd och bättre acc i lägre fart) ändå når mållinjen först trots att m3 har högre hastighet när linjen korsas...

Jag har aldrig kört mot en s4 men jag misstänker att den hade fått väldigt svårt att ens dra ifrån min skruttiga t4... ;)

T4 -99
nu börjar du nog sväva iväg lite, en s4 krossar nog din t4a=)
men en s4a som är chippad till 310hk vs m3 det lär nog vara rätt jämnt skulle jag tro..

finnen
nu börjar du nog sväva iväg lite, en s4 krossar nog din t4a=)
men en s4a som är chippad till 310hk vs m3 det lär nog vara rätt jämnt skulle jag tro..

finnen
orsafinnen>> Har du inte sett hur många trådar som finns här på forumet om T4:ornas enorma prestanda... ;)

Skämt åsido, en original s4 behöver alltså dryga 19sek för 100-200 vilket inte är särskilt imponerande... Sätt den siffran i relation med de dryga 20 resp 21 sek som 9-3aero resp 325ti behövde i ett gammalt test i Teknikens värld (om testet nu är tillförlitligt...) så förstår man att det finns en mängd bilar ute på gatorna som skulle kunna hänga med en S4 på motorvägen.

T4 -99
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
En S4 lär få stor stryk av en 3.2 l M3 om inte något inträffar ,som att förrare i M3 inte missar växel :)

Jag satsar pengar även med steg1 på S4 an så lär Bmw köra ifrån ..
hehe okey där ser man=)
var bara lite nyfiken på hur en s4 gick..
har själv kört en men det var väligt svårt att känna hur pass bra den gick..

finnen
En original S4 med två pers hängde inte med en S60 T5 Steg 3 med fyra pers i. Mellan 50-200km/h så blev det några billängders skillnad....

En S4 har enorma problem emot 330i e46.

Flåklypa
En orginal EVO6 TME mot en m3 3.2L då?
Grubbe
HandsfreE, tittar man på olika testers prestandasiffror så är det tämligen dött lopp 0-200, en liten fördel till Evo6an kanske.

mm men oftast 0-100 som är intressant :)
Vad jag iaf fått för mig rör sig evo bilarna hyffsat fort framåt, fast varvar uta satan om man nu ska ligga å marscha på 150 knyck....
Sen får man väl växla som en tok också :P
tr
121
treje
330iT 01:a
evon e väll bara snabb upp till 130 sen slackar det ordentlikt har jag hört...
Jk
128
Jkangas
327i e30

evon drar på rätt fint även från 100-200. den lyckades hänga på mig sisådär iallafall till 200 sen försvann den

mvh
evon är snabb som fasen upp till hundra inte chans men sen drar du!!! så är det=)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag hängde av en sån där S4 med min gamla Alpina B6 -93 med 240 hk.
jimmy/bmw
Skämt åsido, en original s4 behöver alltså dryga 19sek för 100-200 vilket inte är särskilt imponerande... Sätt den siffran i relation med de dryga 20 resp 21 sek som 9-3aero resp 325ti behövde i ett gammalt test i Teknikens värld (om testet nu är tillförlitligt...) så förstår man att det finns en mängd bilar ute på gatorna som skulle kunna hänga med en S4 på motorvägen

Undrar hur mycket man kan lite på teknikens världs tester jag ?
Verkar ju få lite knepiga tider ganska ofta !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.