|
|
|
|---|---|
|
Hej,har nu haft min 540IA i exact 1 vecka! Fantastisk bil med 2 relativt små problem. 1. första läget på automatlådan (2),vägrar den att starta på? Får även "Betriebsanleitung" och måste starta om för att den ska växla normalt. Har i dag på verkstad kollat oljenivå och den var ok,det luktade inte heller bränt om oljan. I övrigt växlar den helt normalt och man märker inget vare sig i ekonomi eller sportlägena. någon som kan förklara detta för mig??? | |
| sök på plastkulor and automat så hittar du en hel del vanliga fel på 540 lådan | |
|
Har du sportluftfilter? Om, prova att köra med original, det gjorde susen för mig. 540-lådan gillar inte sportluftfilter, blir tydligen fel då. Mvh, Martin. |
|
|
vad blir fel då? |
|
| Inte sportfilter eller chip eller sportavgas,plastkulor påverkar bara backen enl. BMW-verkstad | |
|
Kan du beskriva felen och när och hur dom tillkommer! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ja alltså,vid start med spaken i första läget (2) oavsett om kall eller varm.den börjar driva någon meter och lägger sedan av smatidigt som den larmar om Betriebsprogramm/anleitung. verkstaden har ingen förklaring??? |
|
|
Har samma fenomen på min 540, 2.an går den knappt framåt på (spaken i läget närmast handbromsen), alla de övriga går den bra på, men när lådan är varm kan den slå i 4.ans växel ibland. Skumt värre är det. Olje service gjord förra sommaren. |
|
|
Jag tror inte det är farligt för lådan,men det känns konstigt. Om man behöver köra i mycket branta backar eller dra släp,vad kommer att hända då? Byteslåda alt. renovering kostar väl lika mycket som bilen ungefär? |
|
|
Har ni förresten några "favoritstift"? Tänkte byta för första gången nu i helgen. Troligtvis Denso ,och även olja Mobil1 5w-50 hade jag tänkt,den tror jag på |
|
|
har ni asc i era bilar? Har ni kopplat upp bilen hos Bmw? MvH Bmw 4-ever |
|
| Hade samma problem på en 740ia-93, det var vevaxelgivaren som det var fel på. Runt 700;- på BMW och tog en timme att byta. | |
| Kan den påverka automatlådan? Hur då? | |
|
Den påverkar varvtalet på vevaxeln. Är den trasig så får du fel varvtal i växlingarna och då med felmeddelande: Betriebsanleitung. Enklast är att göra en diagnos på BMW då ser dom det direkt om det är den. |
|
| Farligt att åka med tills måndag? | |
| Nej det är inga probs =) | |
|
Såg ditt andra problem som ej är ett problem. Du kan enbart starta bilen i P-läge på lådan! Det går ej att starta på nåt annat än P i nån BMW. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.