AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
887

Bältesfrågor igen, Jesperado?

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Det börjar närma sig besiktning för min race 02:a, men jag har lite funderingar angående bälte.

Jag vet att ett fyr- eller sexpunktsbälte inte godkänns vid en besiktning, problemet är att jag inte får dit något vanligt trepunktsrullbälte då en sträva för min bur gör att det inte finns tillräckligt med plats för bältesrullen nere vid golvet... Bilen är dock registreringsbesiktad och godkänd med bur.

Vad gör man? Skaffar ett gammalt trepunktsbälte utan rulle? Räcker det kanske med ett midjebälte? Måste man ha ett bälte på en bil från 1971? Jag hittar ingen bältesinformation i en instruktionsbok tryckt -70, alltså borde bilen ha sålts utan bälte, eller?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Är inte din bil så gammal så att du inte behöver bälten, alltså besikta utan och montera 4 eller 6-punktsbälten efteråt?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kravet på befintliget av bilbälte fram gäller från och med årsmodell 1970, din bil ska alltså ha bälten fram. Det krävs att det är trepunktsbälten, men de behöver inte ha upprullningsdon, detta krävs inte förrän på årsmodell 1974. Är bilen registrerad för passagerare i baksätet måste du även ha trepunktsbälten där (utom på mittplatsen där det räcker med höftbälte), detta krävs från och med årsmodell 1971. Krav på upprullningsdon bak gäller från och med årsmodell 1975.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Tackar! Blir till att jaga några gamla trepunktsbälten då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.