|
|
|
|---|---|
|
Vet att det finns massor med trådar om just detta ämne, men jag kände ändå att jag ville göra en ny tråd för mitt problem. Var och ombesiktade bilen nyligen och fick då för högt HC på tomgången som anmärkning, var 179 (får vara högst 100). Förra gången jag besiktade så var alla värden åt fanders men nu så är det bara HC som är för högt, men det har ändå förbättrats sen förra gången då den var en bra bit över 300. Det jag har gjort sen förra gågen jag besiktade är följande: Bytt tändstift Bytt luftfilter Bytt olja (helsyntet) Bytt lambdasond (pirat från motornord som jag lödde dit kontakten själv på) Andra svängen den besiktades så tror jag inte att katalysatorn var nog varm eftersom det var flickvänens mamma som besiktade den då, så nästa gång ska jag varmköra den ordentligt samt tanka i lite etanol i tanken. Besiktningskillen hade visserligen varvat motorn i några minuter, men det lär väl kanske inte bli så het om man bara står still? Tänkte att lambdasonden jag köpte var skräp, men eftersom dom andra värdena inte hade kunnat vara bättre nu med den nya så tycker jag det är konstigt om det vore den. Misstänker antingen katalysatorn eller avgasläckage. Har ett litet hål i slutljuddämparen som kanske kan ställa till värdena lite. Men jag tycker det är lustigt att dom andra värdena är så bra. Sen tycker jag inte att det borde påverka HC eftersom hålet sitter efter lambdasonden och katalysatorn. Tror jag läste det på en tråd någonstans. Men jag kanske har fel? Vet att även om jag skulle få den att gå igenom med etanol och buskörning så är det ju fortfarande något som är fel eftersom tomgången är ojämn, så det bör ju fixas. Kan verkligen avgasläkage orsaka ojämn tomgång? Har även vart med startspray för att försöka hitta om den tar in luft, men tomgången ändras inte. Är det någon som har något förslag? | |
|
Ni får ursäkta min svenska. Läste igenom inlägget igen och min grammatik var väl kanske inte den bästa. En sak till, körde ganska länge med trasig lambda så katalysatorn kanske tog mycket stryk av det? Men det är som sagt konstigt att dom andra värdena är så bra efter att jag bytte lambdasonden och gjorde servicen. HC är väl oförbränt bränsle som katalysatorn egentligen inte har i uppgift att ta bort (eller?), så då borde det väl kanske ha något med motorn att göra? Att den helt enkelt inte har tillräckligt bra förbränning eller går för fett? Men enligt lambdavärdet som var 1.0 så borde den ju få idealisk bränslemängd? Eller har jag fel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.