AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.222

Extraluft via grillen

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Hej där expertpanelen

Jag funderar på att öka lufttillförseln till motorn genom att använda ett redan befintligt hål i fartvinden - vänster dimljus - och alltså inte ersätta originalinsuget utan bidra med ytterligare en syrekälla istället.

På detta vis skulle man i så fall få kall luft i hög volym direkt från fronten. Man förlorar inte heller det skydd som själva luftburken erbjuder i form av värmeavgränsning.

Är det någon som dragit en "slang" därifrån och monterat den mot luftburken?

Har bara som hastigast kikat ner i motorrummet där och sett att det såg ut att vara lite utrymme hela vägen ner mot dimljuset.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På min 323Ci har jag ett "rör" som går till luftburken, och är anslutet ovanför kylet, som ger luft till filtret och som är originalmonterat.

BMW CS #5206
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Har du märkt någon skillnad i effekt sedan den anordningen? Har du kvar original luftintaget i burken då?

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är originalröret jag menar, vad jag förstår nu, så vill du montera ytterligare ett.
Numer har jag ett öppet filter, väntar bara på att få en skiljevägg för att minska värmen.

BMW CS #5206
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, jag tänker mig ett extra insug via ett rör/slang från dimljushålet vänster fram och in i befintlig luftburk.

Ingen som testat detta ännu?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Hur reagerar LMM på extra intryckt luft i insuget egentligen?
Ger extra syretillförsel mer effekt eller stryper LMM det genom förändrad bensininblandning i bränslet?

I detta fallet borde rimligen luft formligen pressas in i burken då intaget sitter mitt i fronten (=fartvinden).

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ingen som vet hur LMM fungerar i ovanstående scenario?
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Är det inte detta som kallas för raggarturbo? Läste en redogörelse som bevisade att det ger ungefär 0 procents effektökning.
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Detta kallas för luffarturbo när det gäller MC och där har det bevisligen effekt, när det gäller bilar kan jag inte uttatla mig om det gör vare sig till eller från!
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Om man förenklar mekaniken bakom idén så är det ju en turbo. Extra syre tillförs forcerat till förbränningskammaren.

Vad jag är nyfiken på är alltså hur själva bränslesystemet reagerar på mer luft än vad originalintaget medger?

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Mike.. Inga problem. På moderna bilar så har O2 och Lambdan klart möjlighet att öka bränsetillförseln när man talar om den "luffar" turbo effekt som det kan ge.

Ta MC som ett exempel. Stort gap ifram med RAKA hårda kanaler med gummianslutningar så ger luffarturbo´n 2-3 hästar vid farter överstigande 200 km/t. På en 1000cc 160+ hästar MC motor.

På en bil med ett litet insug, kurviga kanaler och icke tätad anslutning?
Kanske lika mycket.. 2-3 hästar i höga hastigheter.

Grejen är att MC´n med trycksatt luftburk är byggd för det. det har testats i vindtunnel och utformningen av hålet in är avsett för högre effekt och optimerad intagning av luft. Något som också är MYCKET viktigt är storleken på luftboxen, viket inte många tittar på. En stor luftbox ger mindre turbulent luft vid insuget vilket genererar bättre förbränning = mer effekt.

Så jag skulle satsa på en större luftburk innan jag började titta på att försöka få till en trycksättning.

//amullo
---
Sp
210
Sparc
330e -22
Intressant. Vore skoj att veta % effekt ökning om det finns nåt riktigt
test på det här.

Undra hur insugningsljudet blir? :)

Jag skulle nog satsa på rör/kona bakom grillen.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Sökte runt lite på den där typen av luftforcering och ser på flera ställen uppgifter om ca 5% effektökning i högre hastigheter, så rimligen "godkänner" systemet extrasyre utan att begränsa genom motåtgärder.

Frågan är bara om någon här har någon liknande anordning redan nu som kan ge lite tips/info kring det hela då?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Amullo - jag såg uppgifter på mer än 10 hk extra för exempelvis Kawans ZX 10:a.

De performancebilar som tydligen vanligen använder sig av den här idén, tar all luft direkt från grillen vad jag sett. Precis min idé alltså : )

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Förresten.........finns det någon slags "resonanslåda" på min bil, ni som kan BMW? Någon del i luftburken eller anslutningarna till den som har som uppgift att sanera ljudnivåerna och däremed dämpa det råa muller man gärna vill höra från sin sexa?

Visa användare
2.407
amullo
mike..

ZX-10:an UPPGER 10 hästar mer vid luffarturbo i höga hastigheter.
Reelt sett har inget test visat att så är fallet, även test i vindtunnel under kontrollerade förhållanden (MCN bland annat).

Jag säger inte att det är orimligt, men betänk konstruktionen.. ZX-10 har ett stort hål i toppkåpan som leder luften direkt in i luftboxen med raka kanalar i hårdplast eller kolfiber. Att göra en "egen" konstruktion med svängda kanaler.. Nja. Det SER nog mer ut än vad det egentligen gör.

Att "race" bilarna har dem är en helt annan fråga. tittar du på en sådan så märker du snart att de har helt andra konstruktioner både på insug och har mycket större luftburkar jämfört med orginalgrejer. Så jag säger det igen. Titta på att öka luftburkens storlek innan du tittar på luffarturbo.

Vad gäller resonanslådor så är det inte bara till att dämpa ljudet, utan används ofta för att minska turbulensen i lufttillförseln. Tänk efter två gånger innan du tar den i så fall.

//amullo
---
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, jag tror att 330:ns luftbox är ganska väl anpassad storleksmässigt för extra tilluft. Men det där med raka inflöden undrar jag verkligen över. Nog för att en rejäl krök någonstans på vägen mot luftburken skulle kunna strypa flödet en aning om det inte handlar om rejält höga farter, men spikraka kanaler tror jag knappast behövs med tanke på det tryck som luftmotståndet i sig bjuder på i farter från 150 och uppåt.
Dessutom handlar det ju om ett EXTRA syreintag.......inte att ersätta det befintliga.

När det gäller resonansbalanserare tackar jag för remindern. Skapar man ett (felaktigt) turbulent flöde kan det säkerligen reducera den ev. effekt man skulle vunnit på inflödet.

Nåväl, jag var nyfiken på om någon arrangerat det här redan, men så tycks inte vara fallet så jag får väl bli förste testpilot : )

Visa användare
2.407
amullo
Låter bra mike. Rapportera tillbaka med ev. skillnader enligt specifikation "röv-dyno".

//amullo
---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.