|
|
|
|---|---|
|
Hej och hå! Jag har just varit och inhandlat ett nytt oljerör till toppen på min kära M30. Efter 7 tjänstgjorda varv runt jorden är det väl knappast någon högfärd. MEN nu till min fråga. Då jag synar tingesten närmre ser jag att spridarhålen på undersidan har olika diametrar. Kan det finnas någon tanke bakom detta eller är det bara slarv vid tillverkningen? Vad tycker panelen? ska jag borra upp alla hålen till samma diameter? Jag vill ju ha välsmorda nockar. mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk | |
|
Dom som jag har tittat på har alla haft lika stora hål vad jag kan minnas (man borde ju komma ihåg om det såg skumt ut). ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
Paap Reeder |
... skall vara olika storlek på hålen. Små nära skruven och större längre bort för att du skall få "lika flöde på nockarna". MVH /// Paap R |
|
Där ser man. Hur stor är skillnaden? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Tack för de snabba svaren! Det ante mig Paap, bra att jag frågade först då... En fundering till när jag ändå är igång: Visst borde det gå att byta röret utan att lossa de fyra topplocksbultarna? Och: Röret sitter ju med två bultar med hål i, bör hålen ha en speciell riktning? I rep.boken jag har står bara angivet att de ska dras med ett moment. mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
J.Dredd: Diametrarna skiljer med gissningsvis (har inte röret här) ca:0.5mm. mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
Paap Reeder |
Avståndet från främre änden till fästskruven skall vara 180 mm +/- 0,5 och skall således vara riktad framåt. Detta gäller 6:an i E3 men jag vill minnas att det är likadant på M30 /E28/24 ... i annat fall är röret identiskt "i båda ändarna". MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.