AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.255

Kan denna sprickan vara lösningen?

CJ
31
CJ E
323i -85
Hej!

Min bil har börjat hacka o "puffa" lite vid belastning. Kollade under huven och såg att det fanns en spricka i en vakuumslang(?). Se bild: Länk

Är detta den troligaste boven i dramat?
TobbeBMW
Det är väl en trolig kandidat iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läckage på gummislangar ger ofta mysko symptom i motorgång och avgasvärden.

Det såg ut att vara rätt risiga gummislangar generellt, även den större bälgen såg ut att vara på G....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Du kan ju alltid "provtäta" genom att linda med tex eltejp (litet elastisk) och se om du märker nån skillnad. Men generellt bör man ju byta dåliga/trasiga slangar. Det finns ju en tanke bakom att dom finns där ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Sprickor i dessa två slangar gav min bil konstiga avgasvärden (instabilt HC-värde vid tomgång). Så du bör byta dem inför besiktningen...

Felsökning + materialkostnad (flera slangar) + arbete gick på 1400:- hos BMW. Du slipper felsökningskostnaden till en början... så det bör inte bli någon dyr historia om du lämnar in den.
CJ
31
CJ E
323i -85
känns inte som jag behöver lämna in den för detta.
Det är väl bara att rycka av den gamla o sätta dit en ny?
CJ
31
CJ E
323i -85
och var kan man köpa en sån slang?
BMW har. De är inte dyra heller vill jag minnas. Bytte i stort sett samtliga på min för ett par år sedan. Kostade väl 40-50 kr st tror jag.
CJ
31
CJ E
323i -85
jag tänkte kanske inte orginal, utan metervara typ. eller måste det vara en viss slang? räcker det inte med rätt dimension?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
För en slang med såna böjar funkar inte metervara. Det blir troligast veck. Är heller inte alltid att dimensionen är samma i båda ändarna.
Lågbudgetlösningen heter vulktejp som man lindar runt och som smälter samman på någe vis. Funkar dock inte allt för bra på ställen som blir mycket varma typ vattenslangar.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

OKQ8 brukar sälja på metervara.
ha
734
haack
X3 30d -18

klart man köper originaldelar, mkt trevligare att mecka då...sluta snåla nu! ;)

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
när jag köpte slangar till min e21:a så var originalslangarna billigare än de på OK, så kolla upp vad det kostar. Är ju fint med perfa passning på en gång :)

ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest
CJ
31
CJ E
323i -85
Har nu bytt ut slang nr 6 på bilden här: Länk

Men ett problem leder till ett annat. Har fått låg tomgång när bilen är varm. Den har t om dött några gånger. Vi snackar 500 varv. När den är kall är det inga problem. När jag sökte på detta så hittade jag konstigt nog denna tråd: Länk och där står det att man ska byta just den slangen, om jag förstod sista inlägget rätt, om man har låg tomgång när den är varm.

En sak till: Har jag Motronic eller L-Jetronic på min bil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.