|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bil har börjat hacka o "puffa" lite vid belastning. Kollade under huven och såg att det fanns en spricka i en vakuumslang(?). Se bild: Länk Är detta den troligaste boven i dramat? | |
TobbeBMW |
Det är väl en trolig kandidat iaf. |
|
Läckage på gummislangar ger ofta mysko symptom i motorgång och avgasvärden. Det såg ut att vara rätt risiga gummislangar generellt, även den större bälgen såg ut att vara på G.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du kan ju alltid "provtäta" genom att linda med tex eltejp (litet elastisk) och se om du märker nån skillnad. Men generellt bör man ju byta dåliga/trasiga slangar. Det finns ju en tanke bakom att dom finns där ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Sprickor i dessa två slangar gav min bil konstiga avgasvärden (instabilt HC-värde vid tomgång). Så du bör byta dem inför besiktningen... Felsökning + materialkostnad (flera slangar) + arbete gick på 1400:- hos BMW. Du slipper felsökningskostnaden till en början... så det bör inte bli någon dyr historia om du lämnar in den. |
|
|
känns inte som jag behöver lämna in den för detta. Det är väl bara att rycka av den gamla o sätta dit en ny? |
|
| och var kan man köpa en sån slang? | |
| BMW har. De är inte dyra heller vill jag minnas. Bytte i stort sett samtliga på min för ett par år sedan. Kostade väl 40-50 kr st tror jag. | |
| jag tänkte kanske inte orginal, utan metervara typ. eller måste det vara en viss slang? räcker det inte med rätt dimension? | |
| För en slang med såna böjar funkar inte metervara. Det blir troligast veck. Är heller inte alltid att dimensionen är samma i båda ändarna. | |
| Lågbudgetlösningen heter vulktejp som man lindar runt och som smälter samman på någe vis. Funkar dock inte allt för bra på ställen som blir mycket varma typ vattenslangar. | |
| OKQ8 brukar sälja på metervara. | |
|
klart man köper originaldelar, mkt trevligare att mecka då...sluta snåla nu! ;) |
|
|
när jag köpte slangar till min e21:a så var originalslangarna billigare än de på OK, så kolla upp vad det kostar. Är ju fint med perfa passning på en gång :) ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest |
|
|
Har nu bytt ut slang nr 6 på bilden här: Länk Men ett problem leder till ett annat. Har fått låg tomgång när bilen är varm. Den har t om dött några gånger. Vi snackar 500 varv. När den är kall är det inga problem. När jag sökte på detta så hittade jag konstigt nog denna tråd: Länk och där står det att man ska byta just den slangen, om jag förstod sista inlägget rätt, om man har låg tomgång när den är varm. En sak till: Har jag Motronic eller L-Jetronic på min bil? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.