AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.564

Drar E90/91 mindre med 98-oktan?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ett ständigt huvudbry... får man igen merkostnaden för 98-oktan genom minskad förbrukning? Jag har kört med 98-oktan några gånger men det ger nästan samma resultat som för 95. är det någon som har andra erfarenheter?

BMW CS #6212
Mo
18
Modena
E90 - 325i
Testa 10 mil landsväg, tycker mig se ca 0.03-0.04 lägre förbrukning per mil.
I blandad körning ser man definitivt ingen skillnad.
Jag testade i somras, den drar märkbart mindre på 98 oktan, kommer inte ihåg dom exakta siffrorna men jag tror inte man tjänar in det högre priset på 98 oktan, ska se om jag hittar lappen med förbrukningen.

Keep Your Distance!
Nej bilen drar inte mindre. Dock går den lite jämnare vid gaspådrag om man kör med 98/99 oktanig. Jag tankar oftast 99-V-Power på Shell och jag tycker det känns bättre.

Jag har kört min 325 E90 1550mil sedan den 13/1 när jag köpte den och man vill ju bjuda BMW´n på bästa soppan :-)
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Jag tankar också alltid 99 V-Power. Jag ser helt klart en skillnad i förbrukningen. Dock inte så stor att man tjänar på det. Anledningen till att jag ändå kör på 99 är att bilen går så otroligt mycket bättre

/Fredrik Swärd
alltså jag vet inte hur det är med 325 men 330 ska ha 98oktan enligt instruktionsbok. Förstår faktiskt inte hur man kan köpa en ny bmw och snåla på en sån sak?
i TV's test med 130i mot a3 3.2 hade ju vag lyckats tanka i 95oktan i golfen som ska ha 98 vilket resultera i ca 20hk mindre i rototest medan bmw "fuskat" med 99oktan vilket gav ca 10hk mer.
Fi
27
Fixer
325i M-Sport Sedan -02
Har tankat både 95, 98 och V-power i min 325 (iofs E46), men det märks klar skillnad på förbrukningen mellan 95 oktan och V-power, drar helt klart mindre med V-power! Har inte blocket/siffrorna framför mig.. men skillnad är det! Kan inte på rak hand säga ifall det lönar sig dock i förhållande till prisskillnaden, men tror absolut inte det är ngn förlust iaf att tanka V-power, bättre för bilen ska det ju vara dessutom och bilen går bättre.

Så länge man ej "går back" i att byta uppåt i oktan så är det ju inget att fundera på att köra V-power..(bara glesare mellan mackarna..)...och..även om man nu skulle gå liite back så vill man väl ändå bjuda Bettan på det bästa, hehe, V-power tankar jag klart i fortsättningen!

/Fixer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.