AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.204

Demontering av instegslister e46

si
15
sideofsun
320i Touring -01
Hej. Skulle vilja ha rådgivning i hur man enklast demonterar instegslisterna i en e46 4 dörrare. Annars är risken att åverkan uppstår men min nuvararande kännedom om detta förfarande :)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Du skjuter dem sidledes. DRA INTE UPP!

Listerna glider i små plastspår på undersidan av listen. Den främre så är det en enda lång glidskena. Tryck stolen max bakåt och tryck sedan listen bakåt så att den glider av.

På min Touring så satt baklisten likadant, men jag var tvungen att ta loss sitsen på baksätet (dra rakt upp i framändan.. snäppfästen i stål). Den bakre listen var inte alls svår att få bort. Drag också rakt bakåt till den lossnar. Den är möjligt att du ev. måste montera bort sidoskyddet för baksätets ryggstöd. Då måste du bort med den gråa täckkåpan runt bakre bältesinfästningen (övre) sedan ta den del av ryggstödet som inte fälls ner och dra det rakt ut framåt i ÖVERKANT, sedan haka av uppåt.

Passa dig för att ta bort skyddet på B-stolpen i onödan. deras fastsättningar måste bytas och infästning i överkant går lätt av. Men OM du skall ta bort den så dra nederkanten RAKT ut från B-stolpen. Det låter lite och känns fel, men är rätt. Dra sedan skyddet rakt ner så poppar infästningen i överkant ut. VAR FÖRSIKTIG!

Här kan du se alla infästningar av instegslister
Länk

Nummer 3 och 4 är de du vill ha bort och den sitter med fästning nummer 6 (lilla rutan i bilden)

Här är baksätet, del 7 är den du ev. måste bort med. Sitter inhakat i nederkant och insnäppt i överkant med del 12 (i plast.) Denna del (12) gick sönder lite för mig, så jag blev tvungen att reparera den för att få ihop det snyggt.

En sak jag kan rekommendera är att du passar på att dra lite extra kablar om du har möjlighet eller funderar på ytterligare grejer till ex. baksäte eller bagage, för man gör inte gärna om detta, det är j*vligt klart.

//amullo
---
Visa användare
2.407
amullo
*woops*
glömde länken till baksätet
Länk
Här är baksätet, del 7 är den du ev. måste bort med. Sitter inhakat i nederkant och insnäppt i överkant med del 12 (i plast.) Denna del (12) gick sönder lite för mig, så jag blev tvungen att reparera den för att få ihop det snyggt.

//amullo
---
si
15
sideofsun
320i Touring -01
Tack så mycket för den detaljerade beskivningen. Den kommer med stor sannolikhet underlätta mycket.
Visa användare
2.407
amullo
no problem..

Det är inte svårt. Jag höll därmot på att bli vansinnig på främre instegslisten när jag skulle ha tillbaka den. Slutade med att jog tog loss den vita fästplutten och sköt in den på listen innan jag hamrade den på lats efter att ha skjutit i de andra 3.

Men det bör inte vara så mycket problem. Hör gärna av dig om du kör fast.

//amullo
---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.