AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.998

Pixelbortfall på 528iM E39 -00

Sida 2 av 3
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Problemet är nog inte att det kommit in skräp utan att kontaktytorna separerat och då hjälper det inte att blåsa rent med tryckluft.
Jag har testat spraymetoden och även lyckats få loss själva display enheten (utan att ta loss visarnålarna) för att komma åt att spreja direkt vid kabelmattan men det inte ett dugg bättre, snarare blev den sämre av all rörelse...
Det jag tror jag kunnat konstatera är att felet inte sitter vid själva display delen utan att "glappet" verkar sitta nere på kretskortet under visarna. När displayen var lös så kopplade jag in det och försökte få nån reaktion genom att pressa på kontaktlisten bakom glasdisplayen och inte en extra pixel blev synlig då.

Är lite tveksam till att skicka iväg instrumentet ut i vida världen, dom flesta websidor jag hittat ser hyffsat amatörmässiga ut. Skulle instrumentet försvinna så vågar jag inte ens spekulera i vad ett nytt skulle kosta som lös-köp, 7200:- kostar det till M5 och då är det bytessystem där det gamla tas som delbetalning.
tu
125
tudor2
528ia -97
tozzy, hur lyckades du få loss displayen utan att ta bort mätarna??

thomas
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Kolla hur metallramen sitter i krokad på den synliga sidan, den ser likadan ut på motsatt sida men man ser dom inte pga det smala mellanrummet. Jag tog ett verktyg som ser ut som en plattmejsel men Mycket tunn (tandläkar look på verktyget) som får plats i mellanrummet, och gjorde precis som på framsidan: pressa ner sargen så fästringen går förbi låsklacken och sedan lirka ner tandläkar mejseln bakom plåtläppen och trycka den utåt från låsklacken. när du fått ut plåtläppen så tar du en tunn instrument mejsel som kan greppa i plåtsargen och dra den uppåt förbi låsklacken. När den är ovanpå så stoppar du något tunnt emellan(jag tog ett buntband) så inte plåtläppen glider ner och låser fast igen medans nästa plåtläpp lossas, det sitter 3 läppar på insidan.
Här är några bilder på arbetsmomenten: Länk
He
35
Henrik_Holmqvist
BMW 540iA Touring -98
Hej!
Har precis varit ute och gjort enligt mektips. Jag använde Biltema elektronikspray först och sedan CRC. Jag sprutade på rejält och blåste sedan rent med tryckluft. Skillnaden mot mektips var väl att jag lyfte upp den orange plasten helt och flödade på :-).
Innan behandling hade jag <25% fungerande pixlar ->nu fungerar 100%!
Enda smolket i bägaren är att vägmätaren lyser svagare än resten. Kan det vara så att en lampa bakom mätaren gått sönder under min behandling?

/Henrik
Scheckheft
Hej
Henrik: glädjen kommer att vara kortvarig. Pixelbortfallet kommer tillbaks inom några vekor el månader och ditt huvudinstrument har genom spraymetoden fått en irreparabel skada.
Var och en får naturligtvis gör som man vill och jag vill bara peka på riskerna och det egentligen meningslösa med mektipset.
PS Använde själv spraymetoden för att fixa pixelbortfall i klimadisplayen på min första E38:
Länk
Detta var i början på 00. Idag vet jag bättre...

Mvh
Scheckheft
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Det kanske ligger fukt kvar bakom den delen, vill minnas att det är typ 2 lampor som lyser upp hela mittsektionen så en trasig lampa borde mörklägga mer än bara vägmätaren.

Va kul att det funka för dig :) har nästan bara hört om misslyckanden hittils men gav mig på det ändå. På min länk ovan så finns en före och efter bild på displayen och den var bättre förr ;)

Jag ska köpa ett nytt instrument hos BMW när bilen ställs av för vintern i höst.
tu
125
tudor2
528ia -97
Tozzy

Du skrev att du lyckats fått loss displayenheten utan ta bort visarna. Har kollat in dina bilder och ser att du endast fått bort metallramen som sitter utanpå displayen. Eller är det jag som har fel, vore ju trevligt att veta om du verkligen lyckats fått bort mer än bara metallramen?? Och i sådana fall hur??

Thomas

tu
125
tudor2
528ia -97
Jag menar själva enheten och inte bara själva displayglaset..
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Det där "spreja in under displayen på måfå och hoppas att något träffar kontaklisten" Meckartipset verkade lite klent så jag lyckades få bort metallramen så att displayglaset kan vikas upp för att komma åt kontaktlisten på glaset direkt. Då kan man spreja direkt på kontakt listen, men som jag skrev tidigare så verkar inte problemet sitta där utan nere på det stora kretskortet och dit ner kommer man inte utan att ta bort visarna.
LC-displayer är onormt högohmiga, i området MOhm till GOhm. Lite smuts eller damm på fel ställe, lite spray som kyler ner och bildar kondens osv är förödande. Man får räkna med med att rengöra mekaniskt och lika ofta är gummilisten lite förändrad i formen varvid det blir glapp. Lite större mekaniskt tryck kan då hjälpa.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
folke: Jag testade att koppla in instrumentet i bilen när det var isär taget just för att testa att med lite olika tryck på gummilisten. Inte en pixel ändrade karaktär när jag pressade på listen med fingrarna. Man borde väl kunna göra på detta vis för att felsöka glapp i listen?
Efter mina ingrepp så saknades ännu fler pixlar än när jag började fixa men såg häromdan att några är på väg tillbaka :) nu kan man nästan se hur långt bilen gått igen...
Jepp, det borde synas skillnad.

FP
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
suck.

här har ni ytterligare en till pixel bortfalls klubben.
dock så är det tripp mätaren som börjar få spader tappar en linje " *x*.*" kryss marks the spot
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Henrik:
Min vägmätare har lyst svagare varje gång jag haft ut instrumentet. Men efter max en dag har det varit full ljusstyrka igen.
X
58
X man
X5 3,0 -03
Gavelin (och ni andra), skickade i förra veckan iväg mitt kombiinstrument som hade hen hel del döda pixlar till Länk. Det kostade mig ca. 1700:- inkl. retur frakt. Frakten dit vet jag inte vad det kostar (det fick jobbet stå för :) Dom reparerar+skickar tillbaka instrumentet samma dag som dom får den. Resultat: Kan bara säga KANON! Jag kan varmt rekomendera "tachopix" då dom dessutom lämnar 1 års garanti.

Jag skickade med "posten global express" måndag förra veckan till Hanoover och fick tillbaka intrumentet med UPS torsdag samma vecka!!! Det kallar jag snabb service!

/Janne

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
X-man: det låter intressant.
Tog du kontakt med dem först med dem? och betalar man i förskott hos dem eller i efterskott?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
kollade runt lite här på nätet och så att det faktiskt finns ett företag där dom repererar pixelfel i här i Sverige.
Men dom har semesterstängt så man får väl ta kontakt med dem efter semestern.
Här är länken ifall ni funderar över det: Länk

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
varför har e34:an inga pixelfel?
För det är väl ju samma system eller? i E36 fungerade det perfekt med. Vet att några har haft problemet på e36 men jag har sluppit problemet fram tills nu på e39:an

MvH Bmw 4-ever
Det behöver inte nödvändigtvis vara samma konstruktion på överföringen mellan LCD och kretskort i E34 som på senare. Nokia hade motsvarande problem under en period i sina telefoner, det rörde sig om hundratusentals, men inte före eller efter denna period, trots samma typ av konstruktion.

FP
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag har sett en hel del e36or med mid displayer som knappt visar någonting pga trasiga pixlar.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.