|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Har just köpt min första BMW, det slutade med en 528iM som jag hittils är mycket nöjd med. Rätt pris dök upp så jag tyckte de var synd att inte slå till. Men nu funderar jag över lite saker: Har läst att pixelborfall i instrumentpaneln är mycket vanligt. Är det någon som vet hur man kan gå runt detta? Sökt en del här på forumet men inte hittat något, tänkte att det kanske kommit upp något nytt på sistonde. Känns lite ovärt att lägga ut 6000:- bara för att se hur många mil den gått... hehe Mvh /Fredrik | |
|
Ovärt var ordet.. Du måste ha missat gruvligt för det tillhör de vanligare ämnena genom åren på olika trådar och modeller. Kan vara knepigt att fixa till med bra resultat, och inget att ge sig på om man inte har utrustning osv. Det finns firmor i Tyskland som reparerar detta till vettigt pris, hos BMW blir man bara erbjuden nytt instrument. FP |
|
|
Länk mvh Freude am fahren |
|
|
Mitt kluster reparerades i julas och nu är det dags igen, jag kan ha haft otur men det känns lite som om det enda säkra är att köpa ett nytt kluster. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
tsaros - reparedes av vem? Pixelfehler eller? Mvh Björn |
|
|
Vet inte men en gissning är att det var dom, det var bmw neiderlassung Hamburg som tog hand om det åt mig. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Jo jag visste att problemet fanns därute, läste om de här på Autopower och sen sa en bekant till mig att de var vanligt förekommande också. Tyckte bara inte det var värt att sumpa hela bilen pga detta fel. Tack för länken också =) Får se om jag lägger ut pengarna på det, men nu har jag iaf lite information. |
|
Scheckheft |
Hej Pixelfehlers hemsida är ett skämt. Aldrig att jag skulle lämna in något där. Tsaros: pixelbortfall ska inte återkomma efter 6 månader. Mest troligt har klåparna förstört din instrumentpanel för gott. Ska inte tjata om vem jag rekommenderar... Hans pris: 100 Euro exkl frakt. Arbetet tar ca 5 tim. Mvh Scheckheft |
|
Scheckheft: jag kan fråga dom vem som utförde arbetet nu på måndag när vi ändå ska dit, vem rekommenderar du? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
Scheckheft |
Hej Hans nickname är M8 Enzo: Länk Alla på 7er.com och clube31 skickar sina displayer dit. Han har lagat trasiga pixlar i ca 6 år nu. Han bor i Werne i mellersta Tyskland: Länk Mvh Scheckheft |
|
Jag har samma problem. Fast bara i utetempen och några få pixlar i scheckkontrollen... Det som är intressant är att när jag köpte bilen så lyste bara enstaka pixlar i yttertempen. Nu 5 månader senare efter att bilen står mestadels inomhus så tänds sakta men säkert fler och fler pixlar. Efter ca 1½ månad så kunde jag börja läsa siffrorna, efter 2½ månad så blev det ytterliggare lite bättre och nu så i förra veckan så tändes tecknet framför siffrorna (+ -) samt "grader C" tecknet och ett fåtal pixlar till, så nu är det mer eller mindre läsbart. Är detta normalt? Kommer alla pixlar att återvända? Gavelin: Blev det nån utav 528iM från blocket? Vilken? Bilder? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Mina kommer och går dom med, ibland är det bra och ibland är det dåligt men det är nog väldigt optimistiskt att tro att dom kommer återvända allihopa :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Mjo, men mina går aldrig. De bara kommer. Fler och fler =) Tsaros: Du har powerpost. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Felet kan komma och gå pga mikrosmå rörelser i materialet när temperaturen ändras. Ett ganska vanligt fel på diverse utrustningar, fråga Nokia t.ex...) Jag har reparerat många displayer som har samma princip, LCD med en gummilist (zebralist) som signalöverföring mellan glasdisplay och kretskort, det är inget svårt när man väl kommer åt och kan ta isär/sätta ihop delarna. I fallet med bilinstrumentet är konstruktionen sån att den inte är avsedd att servas och demonteras efter tillverkningen, man måste t.ex i vissa fall dra av mätarnålarna osv. Därmed inte sagt att det är omöjligt men det är svårt att garantera resultatet. FP |
|
|
Herr Gaspedel: Ja det blev en från blocket. Köpte den av Peter Andersson i Västerås, en bild här på den Länk De är en av bilderna från annonsen. Har tyvärr inte ordnat några egna bilder på den än, blir nog av idag efter den stora putsningen och vaxningen. |
|
|
Ahh se där ja. Den var fin. =) Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Tackar tackar Jag är än så länge mycket nöjd. Alltid härligt att göra affär med någon som man direkt märker att han/hon är seriös. Inget som hölls hemligt över telefon som man själv fick märka när man kom ner. |
|
| Nu ser jag ju att här på Gör-det-själv avdelningen så finns det ju en guide till E38orna hur man går runt problemet. Någon som provat detta även på E39:orna? Vore ju mycket intressant och hur hur resultatet blev där. | |
Scheckheft |
Hej Avråder från att följa mektipset. Sprayen avhjälper pixelbortfallet endast temporärt och i längden förstörs panelen. Mvh Scheckheft |
| Tack för ett snabbt svar, då avstår jag nog från att testa detta. | |
|
Men det måste ju finnas ett sätt. Öppna upp och enbart spruta tryckluft, och strunta i sprayen då? MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.