AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
976

2.7L M20 i en 318 -84 ?

Oz
9
Ozze
BMW 318i -84
Undrar om det är någon som vet om det går att få igenom en 318 med motorbyte till en 2.7L M20? det borde väll funka om man gör en typbesiktning till 325... dvs inte säger att motorn är 2.7L ? Passar M20 motorn direkt i samma motorfästen som M10? är det problem att byta om det inte funkar?

Har sedan ett par frågor om 2.7L bygge... vilket block är det man utgår ifrån 325:ans har jag hört? ska va 84mm borr & turbo diesel vev samt smidda kolvar från eta? går väll lika bra med andra kolvar? smidda så klart...

Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på att bygga en 2.7L motor med portad & planad topp, vassare kam, andra spridare, luftfilter, extractor rör, M30 LM mätare osv... någon som har en liknande motor som kan ge mig tipps?

Det går inte att bygga om M20 till mer än 2.7L? har för mig att jag läst nått om 2.8-3.0L M20 motorer... är dock inte helt säker.

PS... kom inte å säg att jag ska köpa en färdig 320-325 eller så... för nu är det så att jag vill bygga! om det går igenom bes dvs...

//Ozze
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Det går inte att regga om en BMW då dom inte lämnar ut något "karossintyg", alltså ett papper som det står hur många hk och NM en motor får ha i den karossen.

Både regbesiktning och 2.7l motorer har disskuterats i många tidigare trådar, så leta lite där så hittar du vad du söker !

Funktion före styling!
Oz
9
Ozze
BMW 318i -84
Men låt oss säga att vi tar en 320 motorn då, borde det inte räcka med en typbes ... eftersom 320 är likadan (samma kaross) som 318... men med värre motor? det borde väll funka utan intyg från BMW?

Annars då någon som har svar på dom andra frågorna?

//Ozze
Grusse
Nix, det funkar inte heller utan intyg. Jag har själv testat.

Köp en E30 med sexa i så kan du byta motor sen utan att dom märker något på besikningen.
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325i Touring M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Japp det går alldeles utmärkt att hinka i en 320i motor i en 318 och få den godkänd av SBP. Det räcker dock inte med en reg.bes. man får göra en "jämförande undersökning" och där nån gubbe från SBP kollar upp diverse nummer på motor o.s.v. så att de överrensstämmer med orig. 320i. kostar c:a 4 papp. DYRT! tycker jag...

beemer.mine.nu

Oz
9
Ozze
BMW 318i -84
Aj fan... ja det var ju lite för dyrt tycker jag allt... men men det blir till att sälja då & köpa en nyare... kanske en M5:a när man ändå är på G å ska köpa nytt?

//Ozze
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.