AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
913

Varför tänds check engine lampan på min 540?

ug
2
uggla
BMW 540ia Touring-00
BMW 325cia-92
BMW 635csi-83
Hej!
Min motorlampa på 540 har tänts. Jag har vid två tillfällen läst av felminnet. Vid den första utläsningen fick jag följande fel.
Och det skall sägas att det var aktuella fel vid utläsning.

DME 027 1B Multiplikat.Blandningsadaption cyl.bank2 regleringsgräns nådd.
DME 026 1A Multiplikat.Blandningsadaption cyl.bank 1
regleringsgräns nådd.
DME 164 A4 Signal höjdsensor(omgivningstryck)

Efter utläsningen nollades minnet.
Bilen gick sedan 2 dagar med lampan släckt(ca 30 cykler).
Den andra utläsningen skedde ca 3 dagar efter lampan tänts för andra gången.Felminnet visade samma fel men även lamdasond efter kat. Enligt BMW så sitter Omgivningstrycksgivaren i motorelektroniken så jag tänker inte bara byta den utan vidare.
Bmw själva trodde inte på lamda sonden pga att den inte hade loggat första gången.Det råd jag fick var att byta insugsmembranet.
Det kan sägas att bilen går jämt och fint vid normal körning, kanske en aning trött. Vid fullt gaspådrag så tappar den kraft vid 3700 rpm upptill ca 4100rpm .
Är det någon som har en idé eller har haft något liknande.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Jag skulle gissa på LMM:en då det är den som ligger till grund för bränsleblandningen. Se om Du kan låna en LMM från en annan bil och prova. Det kan ju vara så att den inte är trasig men såpass kass att den ger fel värden.
ug
2
uggla
BMW 540ia Touring-00
BMW 325cia-92
BMW 635csi-83
Men hur kan det bli en felkod på omgivningstryckssensorn.Kan det vara tjuvluft. Jag skall även försöka få tag på en lmm mätare.
Någon annan som har en idé.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.