AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.229

Köpa e30 utan service-bok... Går det?

Hallå!
Jag har sökt e30 en tid nu, och lagt in en köpes-annons här på autopower. Nu är det en kille på min grann-ort som hört av sig. Bilen är en importerad 325:a från 1988. Den importerades -02 av en Bmw-mekare/ett Bmw-freak som köpte den åt sin son, sonen började plugga istället. Så nu har den sålts vidare ett par gånger i Sverige. Nuvarande ägaren hävdar att bilen är i ett väldigt fräscht skick och på 20.400 mil... Jag har själv inte sett bilen i verkligheten - endast på bild, men den ska tydligen vara i fint skick.

Vad tycker ni som har koll på e30-köp, är det någon mening med att fundera på en sån bil. Eller ska man strunta i det?
Vad har ni för erfarenheter av bilköp utan service-bok?
Jag är rätt sugen på att åtminstonde se bilen. Den var skapligt utrustad och dessutom Laxsilber........ :)

Mvh

//Fredda
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ja det är ju värt en titt i alla fall.
Du märker nog ganska fort om det är något att ha eller inte. Trots avsaknad av servicebok.

Jag köpte nyligen min 735:a utan servicebok. Jag vet nästan ingenting om dess historia. Men den såg fin ut och går väldigt bra. Det räckte för mig.

Man får gå på magkänslan och första intrycket. Det är oftast rätt.

mvh
Hej!
När bilen är så gammal, så spelar serviceboken mindre roll - tycker jag!

Det blir (som vanligt!) till att skaffa sig en egen uppfattning, när det gäller bilens allmänna skick gentemot de mil den ju trots allt har gått.
Tycker inte att saknad servicebok på en 18 år gammal 325:a ska vara ett hinder för köp. Tycker nästan det är bättre med en bunt kvitton från de senaste åren istället...
Lycka till!

/Magnus

Mitt nya objekt: Länk
Okej. Skönt att höra... Så resonerar jag oxå, och min far. Man får höra sig för hur pass dokumenterad den är från tiden i Svedala då. :) Spruken luftbälg, trasigt dimljusglas, framvagnsinställning och service var tydligen det akuta på bilen. Annars skulle den vara kanon. Några argument till ett lägre pris... Men vad brukar man få ge för en framvagnsinställning? 500 kronor?

//Fredda
Framvagnsinställning brukar kosta ungefär 500kr på ok.
Bmw Berra, vad menar du med "på ok"?

Mvh!

//Fredda
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Kamrem, vattenpump tändstift ,mm man vet ju inte när de har senast bytt remmen. på min höll den på att ramlaav när jag bytte (sista sekunden!!!). det blir nog ganska mycke prut!!! vet ej hur många mil den varit där ingen servicebok. men det kan ju vara bra att skriva en egen då kan man ju hålla reda på kostnader, service mm.
Nej det är klart. Samtidigt får man väl fråga nuvarande ägaren om han har några kvitton på kamrem och sånt. Det är ju rätt tight bytesintervall (6000mil!!!!!!!) på e30, så den borde kunna vara bytt i Sverige. Skulle tippa på att första ägaren bytte rem, eftersom han verkar vara en seriös Bmw-mek. Men man kan ju aldrig veta... Får se, helt enkelt. Vad kan det kosta att byta kamrem, på verkstad jämfört med hemma? Om inte annat ska jag få nummret till killen som importerade, så jag kan ringa och höra med han. Kan vara vettigt att snacka med importören liksom.

Givetvis sköter man själv kvitton och serviceanteckningar. Det blir att starta en ny pärm till denna bilen i så fall.

Mvh.

//Fredda
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Servicebok på en gammal bil brukar inte säga så mycket om den inte är ifylld korrekt.
Min ix köpte jag utan ett papper, förutom senaste besiktningsprotokollet. Den har gått över 30000 mil och är i bra skick.
Verkar säljaren seriös och veta vad han pratar om brukar det inte vara någor problem. En gammal E30, måste nästan alltid servas. Titta i stället på skicket, rost, hel inredning etc.

Kamrem, vattenpump, bensinpump, läckande tank och ventilskrammel är vad du kan fråga om. Är de bytta är det bara att köpa. Och vilka äldre BMW är knäpptysta i motorn?

Gr8ride
Fredrik_86.Jag menar OK/Q8
Jo precis, jag hajjar vad du menar Gr8ride. Han skulle ringa mig ikväll, så då kan jag passa på att fråga om kamrem. Besinpump är bytt på den i vintras... Det skulle inte finnas något farligt ventilskrammel. Däremot lite ljud från spridarna, vilket är normalt - I guess?

Kan man göra framvagnsinställning på OKQ8!? Kanske beror lite på mackens storlek. Här där jag bor finns det avfettning, korv, tidning och en tvätthall på OKQ8! Däru Bmw Berra. ;)

//Fredda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.