AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.386

Försäkring Bankörning..?

BadaBing
Hur löser ni försäkringsfrågan om ni kör på bana ??
I de försäkringsvillkor jag tittar i "gäller ej försäkringen vid körning på inhägnat tävlingsområde"... mao en bana..

Tack !
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Har ingen försäkring på bana. Krångligt är det, sök lite på rejsa.nu och se vad du hittar för info. det är ett ämne som avhandlats där ett flertal ggr.

JohnC
300
höfläkt
535daT -05
räkna inte med att någon kaskoförsäkring gäller på bana. Eller på inhägnat område, eller vid "hastighetskörning under tävlingslikande former"
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Mer eller mindre alla bolag har frånskrivit sig allt ansvar citat från fb "När kan ersättningen utebli?- Vid skador som uppstår under tävling, träning för tävling, eller körning på inhägnad bana"
Innan den här köra på bana med sin std bil blev en sådan här boom så fick jag klartecken från fb (folksam) men det kan man fetglömma nu mera..så det är upp till fb att göra en bedömning och den görs från fall till fall.

Personligen tycker jag det är bättre att skaffa en busbil som man har till banträffar/bankörning, tar ev smällar ur egen ficka osv. För om man nu är helsåld på det så lär det endå sluta med att man har en bruksbil som är svårkörd/jobbig i vardagstrafik.

Hur ser FB på ett senario där man bränner in i någon som kör omkring med en 500.000:- kärra. Bilen får svårare matrialskador, kan personen som körde på bli betalningsansvarig om FB nekar ersättning?

BadaBing
Tack för inläggen, det är helt klart knepigt..
En lösning hade ju varit att köpa en försäkring för bankörning vid det specifika tillfället

En bil för bankörning hade ju varit idealt, men å andra sidan kan den ju kosta lika mycket att reparera som bruksbilen..

Pelle Persson's fråga är relevant, vad händer om man själv är inblandad i en krasch med en ny dyr bil..

Hur som helst..jag hittade slutligen fram till Gotland Ring och kunde med egna ögon se att den existerar..jag har haft mina tvivel tidigare..
Dagen till ära var det allmänhetens åkning för MC !
Transporten från landsvägen till banan är inget för den Militanta Putsgrupperingen på detta forum, I'm telling you :))

(bilder finns om ngn vill se)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
BadaBing: Ja den vägen är inte att leka med. Man ska nog inte ha en alltför låg bil heller :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
6
låc
M535i -86
635 CSi -86
635 CSi -88
Visst går det att ha sin BMW försäkrad även vid bankörning.
Är man medlem i en seriös klubb så är allt möjligt :)

Se Länk för mer info.

/L-Å
BadaBing
J.Dredd: Nej, det var riktigt roligt..jag var i området och letade efter banan 2002, då den precis öppnat, dock var det ingen i trakten som ville säga var den låg, till slut sa de som jobba på kalkbrottet att det inte var öppet, trots att de hade annonserat att de skulle vara det..
Det visade sig efter samtal med en av arrangörerna att de "hade lite issues" med markägarna.. hmm ?!
Nu har jag i alla fall varit där, det ser bra ut men det är ju inte helt klart och det var stora skriverier i Gotlandspressen förra helgen om vad som "bör" försigå på den banan innan den är klassad som "bana".
Halt klart var MC åkningen populär !

Jag avundas de GT3 ägaren som har kört genom kalkbrottet för att komma fram till asfalten på banan :)

BadaBing
låc:

Så det har kommit nu ? suveränt, det borde ju dyka upp på BMWSC också..
6
låc
M535i -86
635 CSi -86
635 CSi -88
BadaBing: Ja, det står redan om det i våra två forum och det kommer även på vår (SC:s) hemsida så småningom.

/L-Å
BadaBing
låc:

Detta är riktigt bra !!
Däremot förstår jag att vi som är medlemmar i SC måste också gå med i CS.. för att få tillgång till försäkringen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.