|
|
|
|---|---|
|
Hej! En fråga till panelen. Har precis köpt en polermaskin som skall användas snart, Man lägger ju på vax med maskinen o polerar med dom med följande hättorna med frotté, nu till frågan, har sett här att många lägger på vax med maskinen o sen använder nån typ av mikro dukar eller nåt liknande. Vad är detta för dukar? Är detta bättre än att polera bort med maskinen(hättorna)? Vart köper man dukarna billigast? /// Andreas | |
|
Mycket smidigt att använda dessa dukar. Mjuka, så dem inte repar vaxet/lacken, och dammet som blir går in i duken istället för man drar runt det på lacken. Och så går det mycket lätt att torka av den torkade polishen och vaxet. Lycka till. (Ja, detta är mina åsikter, så det kan finnas andra bättre alternativ). |
|
| Jag ställer mig lite frågande till varför man ska ha microfiberdukar till vaxning. Microfiberdukar är grymt bra till rengöring. Är inte risken stor att allt vax fastnar i duken i stället för på lacken? Det finns särskilda polerdukar på rulle eller varför inte gammal hederlig polertrassel. | |
|
Jörgen, om man vaxar på rätt sätt blir det väldigt lite vax att polera bort. Normalt skall det räcka med att lacken blir lite gråmatt av vaxet av en tunn hinna som är knappt synbar, det skall inte bli vit-gula klumpar som man får gno bort för då har man slösat helt i onödan... ;o) Personligen använder jag billigast möjliga microfiberdukar som säljs via vanliga varuhus. Fungerar utmärkt och de repar inte mer än "specialdukarna" för fyra- fem gånger pengarna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
porta |
Smaken är som bekant delad. Men nu använder jag aldrig billiga dukar till att torka vax eller polermedel. Är stor skillnad mellan microfiber och microfiber. För övrigt är inte de dyraste dukarna bäst, jag har även Meguiars för 129kr/st, dem är jag inte så imponerad av. Ett par tvättar så är färgen nästan borta och de känns som att de har blivit tunnare. |
| Vad jag menade med mitt inlägg var att microfiberdukar är väldigt effektiva på att dra åt sig partiklar av olika slag. Därför drar de kanske åt sig alla vaxpartiklar när man torkar på en vaxad yta. Det gör inte polertrassel. | |
fyllecaj |
har jag fattat fel eller är det inte vid avtorkning man använder microfiber det är väl då dom är bäst då fastnar vaxet på duken som det ska |
|
Det är när man ska torka av vaxet (eller polermedlet), när det har torkat. |
|
|
Jag lägger på med maskin och torkar av överflödet när det torkat (blivit vitt/grått) med polerduk eller polertrassel. Då slipper man få en massa gegg i polerhättan och den gör jobbet bättre och längre utan att smutsas ner. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Provade ett tips att använd microduken istället för tvättsvamp vid tvätt.Fungerade ypperligt!! Tog bort flugor och dyligt utan problem...prova! | |
alex_328 |
tips ! Andvänd micro duk att tvätta bilen med istälelt för svamp . tar bort insäkter o allt smutts lättare .. ? tips 2 ! Andvänd micoduk vid avtorkning av polermedel .. d.vs efter att du polerat in medlet med maksin ska du använda mico duken till att ta bort den gråa "hinnan " men andra ord ska man andvända mico duk istället för vanliga poler dukar eller poler trassel ? har jag fattat rätt ? |
| Ja du har fattat rätt. | |
alex_328 |
Jag polerade + vaxade bilen här om dagen och andvände micro duken för att ta bort den "gråa hinnan " som bli efter man ploerat m.. m Micoduken fungerar Underbart bra till att ta bort det lämmnar inga fläcker eller dyligt och allt bara följer med i ett svep .. ungefär .. rekomenderar verkligen det ! OBS ! jag andvände mig av Turtles micro duk för 150 kr på mekonomen eller vad den nu kostade |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.