|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte höra lite med forumet hurvida det är någon som har restips för bilresa genom Europa. Jag ska ner till Italien med polarna i sommar och tänkte passa på att stanna till lite överallt på vägen. Berlin, Prag, Wien, Bratislava (har ju sett filmen Hostel:), Milano, San Marino, Amsterdam etc. Det finns ju en del att se på vägen men det vore kul att höra om ställen man inte ska missa! Någon fin väg över en alptopp, en resturang, fartkameror(!) med dryga böter... Ja ni hajar... Resvägen är under beta-stadiet och resan påbörjas den 14 Juli och varar cirka två veckor. Tips önskas! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". | |
|
Såg dig på Collinchatten förra veckan :-) Själv ska jag bila ner till Slovenien på fredag och hajjade till lite angående snökedjor.. Har nu kollat och det finns att hyra men så högt upp i Alperna lär jag inte köra. Bilen är en Navara så kedjor lär man klara sig utan så länge det bär uppför. Så nu är grönt kort på väg och annars ska det väl inte vara några större problem. En bunte Euro och frisk diesel i tanken så ska det gå fint hoppas jag! |
|
|
Hehe, Javisst var jag där också.. =) Såg ingen pruttgas dock! :P Krävs det grönt kort i Slovenien? Länk Var hyr man snökedjor? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jag har inte kört sådär våldsamt mycket i alperna, men vägen förbi toppen Col de l´Iseran strax söder om Val d´Isère i franska alperna tycker jag är jäkligt häftig. Rekommenderas. Länk /Micke |
|
|
Heltsonika: Anledningen till att jag inte hette pruttgas var att det inte gick att skriva in nick så jag blev "anonym". Grönt kort är mest som helgardering. Det ska inte behövas. Hyrkedjor ska finnas längs vägarna.. |
|
| Alla pass i Schweiz. Fantastiska landskap. | |
|
Det finns mycket fint att se i Tjeckien. Ett hett tips är den lilla staden Cesky Krumlov, som ligger cirka 20-30 mil sydväst om Prag. Hela stadskärnan är kulturminnesmärkt, och mycket påkostat renoverad. Väldigt gemytlig och trevlig stämning, trots förhållandevis många turister. Annars så finns det mycket skoj i prag. Saker man inte får missa, anser jag, är ett besök på bryggeriet/krogen U Fleku. Prova den Tjeckiska specialaren Svickova, och givetvis många goda öl. Fika kan och bör man göra på Lavkas terass med utsikt över karlsbron. Är man där mer än en dag kan även ett studiebesök på Staropramen-bryggeriet rekomenderas! Var i Italien ligger er slutdestination? Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Far jag rekomendera Redlightdistrict i Amsterdam, ga dock bara pa väl belysta gator, egen erfarenhet... Och ska ni röka mer an vanlig tobak ar detta dyrt i Amsterdam om ni kan köp detta i ngn stad innan, finns överallt. Se upp med fartkameror i Schweiz bara |
|
|
Man tackar för alla tips! Helt klart intressant läsning. Jag tror inte vi åker längre söder ut än San Marino, men vägen hem ligger helt öppen. Amsterdam är ju ett ställe i sig som vore intressant att besöka så det blir förmodligen en tur upp genom Frankrike på vägen tillbaka. Tack för era kommentarer och fortsätt gärna posta! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jättekonstigt En diskussion om bilsemester i Europa och ordet Nürburgring har ännu inte dykt upp... |
|
| För att inte nämna Brno när man ändå är i tjeckien :) | |
|
yosef, Tar för givet att alla som har vägarna förbi de västra regionerna av Tyskland svänger in och blir ett par dagar i Nürburg :D Brno är en trevlig bana, och så även den tillhörande staden. Mindre, och lite mer "genuint" än det turistifierade Prag. Längesedan jag var där.. kanske dags för ett återbesök snart.. hmm :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Oh najs! Fast 2 veckor låter som för lite tid. 2002 var vi borta 3,5 veckor å åkte 680 mil. Det var ganska lagom. För man vill ju stanna 2-3 dagar på vissa ställen. Å då är 2 veckor på tok för lite. Annars rekommenderas Prag... har väl blitt lite väl turistigt. Känns som ett enda stort funfair eller nåt. Men det är otroligt fint! Ljubljana, Slovenien rekommenderas kraftigt! Liten huvudstad, känns som en småstad nästan. Men makalöst många trevliga pubar i gamla stan. Franska alperna är alltid trevliga. För alpassen är höga och väldigt smala. De tyska/österikiska alpassen känns som motorvägar i jämförelse. Inget mysigt det. Det kittlar skönt i kistan när man åker de franska alppassen! :) Col du galiber t ex...2650 m.ö.h (ca) Men det finns värre. Chamonix är trevligt... men ack så dyrt. Aig du midi... 3842 m.ö.h är värt ett besök. Åker man i juni kan man bo billigare. Osså finns det ju mc donalds.. Venedig ska man väl helst se oxå. Men se till att vara mätt när du besöker det. Samt bo inte där... Det är DYRT! Men det fina med Europasemestrar är alla okända ställen man passerar. Det är aldrig de kända ställena som är de bästa och finaste. Det är de okända skatterna man ska se. mvh |
|
|
Riktigt trevliga tips! Tack alla! Eftersom jag aldrig bilat längre än till Hannover så är det här ovärdelig info. Jag vet att två veckor är lite i minsta laget men vi ska iväg och segla med en massa andra kompisar direkt när vi kommer hem och jag kan tyvärr inte få semester tidigare i år... :( Man får kanske beta av halva Europa den här gången och återkomma nästa sommar. Franska alperna verkar populärt så vi får sikta in oss på dom! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Beroende på intresse så kan jag starkt rekomendera Kehlsteinhaus i Berchtesgaden, eller med det namn som det vardagligt kallas, Örnnästet Länk . Vill du se det ställe där filmen med "Clintan" i huvudrollen spelades in Länk. Ligger ca 45km SV från orginalet. Galleria Ferarri Länk i Modena är också ett klart sevärt mål. Har du tur så är det F1-test på gång på Fiorano banan som ligger längre ner på samma gata. Går även att kolla i test-kalender om du vill vara säker på att få se dem testa. Monaco med bla. Furst Rainers bilmuséum är kart sevärt. Passerar du upp genom Frankrike denna väg så skall du ta Route Napoleon Länk eller (R)N85 som den heter på kartan. Går mellan Cannes i söder till Grenoble i norr. Vägen över Col de l´Iseran (som tidigare nämnts) skall vara upplevelserik, fö. det högsta (med bil körbara)alp-passet om jag inte har fel. Vidare upp så har du Chamonix med kabinbanan upp till Aiguille du Midi 3848möh. Länk Musee National de l ' Automobile i Mulhouse, Frankrike Länk Tysklands turistmagnet nummer 1, Schloss Neuschwanstein Länk Listan kan bli lång..... Skall själv ut på en "liten" biltur till Toscana via Franska/Italienska rivieran om drygt en vecka. Lycka till! Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Tunnlarna mellan Italien och Frankrike är 'intressanta', liksom passen... Linbanan Aiguille du Midi i Chamonix upp på Mont Blanc är verkligen imponerande, och det finns minst en linbana upp från den Italienska sidan med. Problemet med Chamonix och hela det området är att när det inte är skidsäsong så finns det inte mycket att se eller göra förutom just linbanan. Jag rekommenderar mycket hellre Lyon eller Grenoble som ettappmål i Frankrike. Lyon är Frankrikes mathuvudstad om man är lagd åt det gastronomiska hållet. Undvik Paris för denna resa då det kräver massor med tid bara att ta sig igenom, mycket bättre att ta rutten via Reims/Epernay i Champagne. Jag puffar även lite för Michelin-guiderna med restauranger, hotell och turistattraktioner för samt ruttuträkning för hela Europa med fartkameror i alla fall i Frankrike. Allt detta finns på Länk och är gratis. Mvh Björn |
|
|
Kan rekommender en mycket trevlig och vacker alpväg på vägen till Italien i Österrike som går förbi Österrikes högsta berg Großglockner, kanon vackert! Länk Se upp för trötta bromsar efter nerfarten.... I samma veva kan du besöka Örnnästet som PJ rekommenderade. I området runt Zell am See som också är på vägen och i närheten av Großglockner kan du stanna till och åka skidor på Kaprun mitt i sommaren. Zell am See är också väldigt trevligt att besöka och bo över i. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.