AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.435

Dörrclips utbytbara?

Jag plockade ned innersidorna till E38'an igår och som vanligt är ju ett antal av clipsen trasiga. Tänkte svänga förbi BMW idag och köpa på mig ett 20-tal och byta ut..

Dock tänkte jag på det igår, det ser inte ut som att de är utbytbara?
Det fanns inget ställe att liksom.. trä ut och in? Det såg nästan ut som att clipsen var ditsatta för att alltid bli kvar där eller något.

Och sedan en följdfråga, vid montering av dörren skall överdelen av dörren på först, den skall in straxt under fönsterlisten (kromad i mitt fall), något tips på hur man gör detta enklast?
På andra bilar jag haft så har man liksom hakat på innerdörren först och sedan trycker man fast clipsen, det kändes som den taktiken inte fungerade riktigt.

Mvh
Marcus
Paap Reeder
Darklight!
... vet inte riktigt hur det ser på en så modern bil men på min E28 verkar det vid 1:a intrycket som om det inte skulle vara möjligt men genom att "tippa" clipset åt sidan så kan man helt enkelt "gänga ur" det. Man vrider 3/4 varv.

Precis som du säger så går dom av. Plasten kanske inte tål trafikmiljön eller vad det är men otroligt irriterande är det.

MVH /// Paap R
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Clipsen går att byta, men tror du måste bända sönder dom gamla för att få loss dom.

När du skall montera dörrsidan, ta loss den kromade fönsterlisten från dörren, och fäst den på dörrsidan, och montera sedan allt tillsammans, det funkade bäst för mig efter lite pillande.

BMW CS #5139
J.L:
Tackar, läste precis samma sak på nätet dock var jag lite skeptisk till att ta loss kromlisten, känns som att det måste vara lätt att skada den? Eller gick det smidigt att ta loss / sätta dit?

Paap / J.L:
Skruva dem vete sjutton om det ger någon förbättring, de är ju runda och symmetriska.. Men, J.L? Om man väl tagit bort de gamla (genom att klippa sönder dem kanske?), hur får man då dit de nya, är de mjukare på något sätt och därmed bändbara?

Det låter bra att jag inte fick ett par inlägg där det står "det är totalt omöjligt, köp ny innerdörr" i alla fall :-)
Med lite pillade borde jag få ordning på det här!

Mvh
Marcus
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Dom gamla clipsen klipper du sönder med avbitare eller liknade, sedan "skruva" dom nya som Paap beskriver.. de kommer funka bra.

Kromlisten var inga problem att få loss på min, dra rakt upp bara.
Sedan sitter den fast i dörrsidan med några metallclips, men på min lossade den lätt under monteringen, så de blev till att temporärt fixera den med tejp på dörrsidan tills monteringen var färdig.

BMW CS #5139
Tackar för hjälpen! :)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det finns två sorters clips, Nr 2 här: Länk och jag rekommenderar starkt reservdelsnummer 51 41 8 247 000 då den har en skumplastliknande dämpring runt som borde minska risken för oljud. Dessa passar direkt.

Då jag håler på mycket med bilstereo är jag inne och rotar i dörrarna antagligen mycket oftare än vad somär hälsosamt men detta är arbetsgången som är inspirerad av TIS och som jag använder:
* Rulla ner rutan helt
* Tag bort låsknappens övre knopp och sedan "kroppen"
* Tag ur maekbelysningen ur dörrens nederdel genom att bända i belysningens bakre ände
* Pllla ur pluppen i dörrhantaget som döljer skruven och skruva ur skruven
* Bänd försiktigt runt om för att få clipsen att släppa
* När alla clips släppt samt lyft hela dörrsidan rakt upp ca 5 cm så låsen släpper
* Tryck ut dörrhandtaget genom hålet
* Tag bort krom/inre skraplisten genom att pilla upp clipsen med en liten skruvmejsel
* Koppla ur kontakter

Återmontering:
* Tag loss plastklossen som sitter i dörrsidan bakom handtaget och sätt fast i clipset mitt på dörren
* Haka i dörrsidans överkant i clipsen som håller kromlisten/inre skraplisten, var mycket försiktig med låspinnen så den inte kröks
* Koppla in alla kontakter
* Lirka dörrhantaget genomhålet
* Pillra försiktigt plastclipsen i läge ett och ett och tryck till med handen
* Montera låsknappen, marklampan och skruv och täcklock
* Tryck dit kromlisten och rulla upp rutan

Håller med J.L. avbitare samt att "skruva i" de nya clipsen går utmärkt.

Mvh Björn
Tack för det mycket utförliga svaret Björn! :)

En snabbfråga bara, den där plastklossen? Menar du att du sätter fast den på plåtdörren eller på inredningen vid återmontering? Jag satte fast den i inredningen sist nämligen men fick den inte att komma till rätt läge, så jag tog bort den igen (jag skall ju ändå in i dörren igen vilken dag som helst)

/Marcus
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ja, plastklossen ska sitta på "inredningen" vid motering. På dörrplåten sitter ett metallsnäppe som man med fördel stukar ut något före montering så det säkert greppar fast i plastklossen. (har dörsidan tagit loss ett antal gånger tidigare är metallsnäppet sannolikt lite deformerat och behöver bockas tillbaka till sin ursprungliga form).
Beträffande kromlisten rekommenderar jag att man lättar på clipsen, ett i taget, med en liten skruvmejsel då man demonterar den. rycker man bara så blir det fula sår i listen och den kommer greppa sämre vid montering.
Även dessa clips bör man stuka till lite om listen varit loss förut. Det är ju urtrist med lister som sitter fast. Är man pedantiskt lagt, så är nya kromlister speciellt dyra och bidrar avsevärt till nybilskänslan.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
INTE speciellt dyra, menade jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.