|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp, Jag har försökt att sammankoppla min BMW Traffic Pro (IBUS) med en Cd-växlare AI (IBUS). Men det går INTE, radion vägrar att erkänna växlaren. Kan det vara så enkelt att det INTE går bara för att E34an INTE har IBUS i sig??? Jag trodde i min enfald att det var bara radion som behövde kommincera med växlaren och tvärtom, men inget mer... *BAWORAK* | |
|
I alla busorienterade system så behövs det typiskt en s k "bus master" som koordinerar och reglerar åtkomsten till busen. Detta är nödvändigt för att undvika kollisioner eller driftstörningar som skulle uppstå om flera enheter försökte kommunicera samtidigt över ett delat media. I bilar med IBUS finns rimligtvis denna funktion inbyggd i någon komponent, men om man bara kollar ihop två IBUS-enheter "löst" så finns det ingen "bus master" och följdaktligen fungerar ingenting. OBS, jag kan nästan inget om E34:or och nästan mindre om IBUS, det ovanstående är generellt för busorienterade system enligt vad jag lärt mig på KTH. Det borde dock gälla även IBUS om det är ett busorienterat system, vilket det ju låter som på namnet. Wilhelm Svenselius |
|
| Är växlaren bmw original? Funderade på vad du menar med Ai som annars t.ex Alpine kör med. | |
|
Japp, Växlaren är orginal, (AI för IBUS, tidigare bara A, så ävebn med PI som tidigare var bara var P). W2k; Ok, då är det så bistert som jag trodde då...dvs det kommer inte fungera då jag INTE har ngn "bus master". Upptäckte det av en slump då jag tog isär kabblaget och såg att de kablar som går från växlarkopplingen som sen ska in i radion saknade en kabel, den gick istället från kopplingen in i den stora svarta kopplingsdosan. Den kableln var vit med bruna streck o det ska visst vara IBUS. Och eftersom den går in på en pinne som på "andra" sidan i den andra svarta (de kablar som går in i bilen åt alla håll) saknar kabel eller iaf INTE är en IBUS-kabel så tolkade jag det som så att den inte får ngn signal... Synd... Ingen lösning någon? *BAWORAK* |
|
|
Fick tips om att försöka se till så att IBUS-kabeln får 12 V och på så sätt "förbikopplas" och då ska radion o växlaren kunna fungera då kabeln tror den har en "master". Någon? *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.