|
|
|
|---|---|
|
Hej Min ena katalysator har börjat skramla på bilen och behöver därför byta denna. Original är skyhög i pris och undrar därför om en s.k. sportkat med metallisk kärna (från exempelvis Länk fungerar lika bra istället? Någon som har erfarenhet av detta? Byter jag till denna måste jag väl byta båda två samtidigt? Kan väl inte vara så bra att köra med katalysatorer med olika motstånd menar jag. Någon som vet vad det är för tum på avgasröret förresten? Tack på förhand! | |
|
Självklart fungerade inte länken... Länk |
|
HZRobban |
Länk |
HZRobban |
Sorry va lite väl snabb på tangenterna där :) |
|
Jag skulle bytt ut båda samtidigt, den gamla som fungerar kan ju paja snart också. Länk kommer jag själv att köpa när det är dags för byte. Mvh |
|
| Jo det blir nog bäst om man byter båda samtidigt. Men man klarar besiktningen utan problem med dessa kattar? Ska inte besiktiga förrän nästa år, men man vill ju gärna veta att den kommer att gå igenom innan man köper nåt. | |
|
Det står att 1 katalysator renar en 5-liters motor. Mvh |
|
| rob_t_j72: Jo det är sant, men då måste man ju svetsa om rören undertill med tanke på att det sitter 2 st original. | |
|
Lyfter upp denna gamla tråd då jag har precis samma problem som i först inlägget, det skrammlar riktigt illa från ena katten. Någon som provat kattarna som säljs på www.hova.com ? Metalliska eller keramiska, vad ska man ha och varför? Kommer dessa funka att besiktiga med? |
|
| Kanske bör säga att det 740 96:an som behöver lite nytt godis :) | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Det finns nog en anledning till varför katarna kostar 25tusen för båda på BMW. Kopior KAN helt enkelt inte hålla måttet. Katar är dyra att tillverka och tar man bort en massa platina för att spara pengar så lär de nog INTE fungera som de ska. Fast det borde ju finnas BÄTTRE katar än de som sitter original på E38an för de ska inte vara världens bästa direkt. Jag har anat skrammel i ena från min 740 men det var 2 år sen sist och den har alltid klarat besiktningen felfritt. |
|
Jag anar inte skrammel, det tokskrammlar och jag ska byta dom för det är rent pinsamt att åka i bilen för tillfället. Har besiktigat med detta skrammel o jag hade absolut inga problem med värdena så det är inte därför jag vill byta. |
|
|
Köpte en sportkat från katalysatorteknik till 328an när jag bytte till extraktorrör. Kvalitet och finish fullgoda efter tre år iallafall, med lika många felfria besiktningar. originalkattar komemr säkert hålla längre men inte så de är värda priset. Byter du till andra kattar nu så komemr de hålla bilens livslängd. |
|
|
Ja jag räknar väl kanske inte riktigt med att bilen skall leva ytterligare 13år och 27Kmil till. Frågan är ju bara om dom kommer att fungera genom besikting och att bilen går som den ska med dom på. |
|
|
Jag vågar svara ja på bägge, iom att jag själv avverkade 3 besiktningar och 5000 mil med en sådan katalysator. |
|
|
Se bara till att alla skarvar blir täta så lambdasonderna inte blir lurade. |
|
|
Slarvar, kan du inte först testa med att dra i ett par långa plåtskruv eller träskruv i kattarna för att se om du kan få stopp på den studsande kärnan på detta sätt? Så skruvarna tar gänga i kärnan. I rent studiesyfte alltså, det hade varit intressant att veta om det funkar. Funkar det inte så spelar det ju ingen roll eftersom dom ändå skall bytas. /Mats J |
|
|
Katalysatorer med metallkärna är att föredra då de tål stötar bättre, teoretiskt kan en kat med keramisk kärna lossna vid första stöten... Lustigt nog står det inte längre att den har metallisk kärna, kolla upp det innan ev. köp: Länk Mvh |
|
|
Ringde till Katalysatorteknik och deras sportkat är fortfarande med metallkärna: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.